Pengembangan LKS Berbasis Contextual Teaching And Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis

Desi Resti Fauzi, Suwarjo Suwarjo, Alben Ambarita

Abstract


This research and development study aims to develop and describe the attractiveness, convenience, usefulness and effectiveness of worksheets based CTL to improve cognitive learning and critical thinking skills. This type of research is the research and development referring to the theory Borg and Gall. The population study is 104 students  fourth grade student in the district of Pekalongan, and the sample  are 21 students which is gotten by use purposive sampling technique. Data were collected through observation sheets for critical thinking skills, questionnaires  for attractiveness, convenience, usefulness of LKS, and effectiveness test using test questions with n-gain analysis. The results showed LKS-based CTL is very attractive, simple, very useful, and effectively improve learning outcomes and students' critical thinking skills.

Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan dan mendeskripsikan kemenarikan, kemudahan, kemanfaatan, serta keefektivan LKS berbasis CTL meningkatkan hasil belajar kognitif dan keterampilan berpikir kritis. Jenis penelitian adalah penelitian dan pengembangan yang merujuk pada teori Borg and Gall. Populasi penelitian adalah 104 siswa kelas IV SD di Kecamatan Pekalongan, dan sampel 21 siswa yang diperoleh dengan teknik purposive sampling. Data dikumpulkan menggunakan lembar observasi untuk keterampilan berpikir kritis, angket untuk kemenarikan, kemudahan, dan kemanfaatan LKS, serta uji efektivitas menggunakan soal tes dengan analisis n-gain. Hasil penelitian menunjukkan LKS berbasis CTL sangat menarik, mudah, sangat bermanfaat, dan efektif meningkatkan hasil belajar dan keterampilan berpikir kritis siswa.

Kata kunci: penelitian dan pengembangan, LKS, pendekatan kontekstual, berpikir kritis


References


Andriyanti. 2015. Pengembangan Lembar Kerja Siswa Model Problem Based Learning Materi Suhu dan Kalor. Jurnal FKIP UNILA. (Online) (http://jurnal.fkip.unila.ac.id), diakses pada 20 Januari 2017.

Choo, Serene S.Y dkk. 2011. Effect of Worksheet Scaffolds on Students Learning in Problem Based Learning. (Online). Journal Adv in Health Science Education, Available: http://www.springerlink.com. [21st of October 2015]

Depdiknas. 2003. Pembelajaran dan Pengajaran Kontekstual. Jakarta: Ditjen Dikdasmen.

Fisher, Alec. 2009. Berpikir Kritis Sebuah Pengantar. Jakarta: Erlangga.

Johnson, B Elaine. 2001. Contextual Teaching and Learning. Diterjemahkan oleh Ibnu Setiawan. 2006. Bandung: MLC.

Kamaruddin, Nafisah Kamariah Md. 2011. A Study Of The Effectiveness Of The Contextual Approach To Teaching And Learning Statistics At The Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (Uthm). (Online). International Journal of Elementary Education. Volume 4, No. 25, Available: InternationalJournal.org. [21st of October 2015]

Komalasari, Kokom. 2010. Pembelajaran Kontekstual. Bandung: PT Refika Aditama.

Muchith, M. Saekhan. 2008. Pembelajaran Kontekstual. Semarang: Rasail.

Novitasari. 2015. Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) untuk Mengoptimalkan Praktikum Virtual Laboratory Materi Induksi Elektromagnetik. (Online). Jurnal FKIP UNILA. (http://jurnal.fkip.unila.ac.id), diakses pada 20 Januari 2017.

Ozmen & Yildrim. 2011. Effect of Worksheets on Student’s Succes: Acid and Based Sample.(Online) Journal of Turkish Education. Volume 2, No. 2. Available: http://www.academia.edu. [15st of October 2015]

Prastowo, Andi. 2015. Pengembangan Bahan Ajar Tematik Panduan Lengkap Aplikasi. Yogyakarta: Diva Press.

Setyosari, Punaji. 2013. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.

Sundayana, Rostina. 2015. Statistik Penelitian Pendidikan. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Trianto. 2011. Mendesain Pembelajaran Inovatif-Produktif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group


Refbacks

  • There are currently no refbacks.