MODEL PENGEMBANGAN GURU UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI PROFESIONAL BERBASIS PEMBENTUKAN KARAKTER BAGI GURU SD DI KOTA BANDAR LAMPUNG
Abstract
The purpose of this study was to develop the improvement of teachers professional competence development model and teacherscharacter building development model. Both models are used as a whole which were integrated and synergic. Development model of teachers professional competence improvement consisted of four stages, namely need analysis, planning, developing, and implementing. The research method used was Research and Development (R & D) that refers to Gall and Borg. Data collection technique in this study was obtained from the questionnaire and the data was collected through observation, interviews, and data analysis document of the researchers used the three ways of activities which are occurred simultaneously, namely data reduction, data display and drawing conclusion or verification. The results of this study were in the form of two designs product/prototype of integrated models which are merged into one, namely: (1) development model of teachers professional competence improvement, and (2) teachers character building development model.
Tujuan penelitian ini untuk mengembangkan model pengembangan peningkatan kompetensi profesional guru dan model pengembangan pembentukan karakter guru. Kedua model ini dijadikan satu kesatuan yang terintegrasi dan bersinergis. Model pengembangan peningkatan kompetensi profesional guru terdiri dari empat tahap, yaitu analisis kebutuhan, tahap perancangan, tahap pengkondisian pengembangan, dan tahap pelaksanaan. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R & D) yang merujuk kepada Gall and Borg. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini, yaitu diperoleh dari angket dan data yang dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan dokumen analisis data peneliti menggunakan terdiri dari tiga alur kegiatan yang terjadi secara bersamaan, yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Hasil penelitian ini adalah produk yang berupa dua rancangan/prototipe model terintegrasi yang digabung menjadi satu, yaitu: (1) model pengembangan peningkatan kompetensi profesional guru, dan (2) model pengembangan pembentukan karakter guru.
Kata kunci: pengembangan model pembelajaran, kompetensi profesional, pembentukan karakter guru
References
Bandura, Albert, and Walter, R.H. 1963. Social Learning and Personality Development. New York, Holt, Renehart and Winston.
Borg, Walter R., and Meredith D. Gall. 2003. Educational Research: An Introduction Fifth Edition. New York: Longman.
Gilley, Jerry W., and Steven A. Eggland. 1989. Principle of Human Resource Development. USA: Addison-Wesley Publishing Company.
Kemendiknas. 2010. Desain Induk Pendidikan Karakter. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum dan Pembukuan.
Kemendiknas Dirjen Pendidikan Dasar. 2011. Policy Brief; Perspektif Pendidikan Karakter Menuju Bangsa Unggul. Dirjen Pendidikan Dasar Kemendiknas.
Lickona, Thomas. 2012. Educating for Character; How Our School Can Teach Respect and Responsibility. Terjemahan Juma Abdu Wamaungo. Jakarta: Bumi Aksara.
Marle J. Schwartz. 2008. Teacher Education for Moral and Character Education, dalam Nucci, Larry P. and Darcia Narvaez. Handbook of Moral and Character Education. New York: Routledge.
Martin, Garry and Joseph Pear. 1992. Behavior Modification; what it is and how to do it. New York: Prentice-Hall.
Miles, Matthew B., and A. Michael Huberman. 1984. Qualitative Data Analysis. California: Sage Publication.
Mulyasa. 2011. Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.
Pannen, Paulina dan Ida Malati Sadjati. 2005. Pembelajaran Orang Dewasa. Jakarta: PAU-PPAI, Universitas Terbuka.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2006. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional RI.
Veithzal Rivai. 2004. Manajemen Sumber Daya Manusia untuk Perusahaan; dari Teori ke Praktik. Jakarta: Murai Kencana.
Werther, William B., Jr., and Keith Davis. 1996. Human Resources and Personnel Management. New York: McGraw Hill, Inc.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 Jurnal Pendidikan Progresif
View My Stats
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.