PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN KIMIA BERBASIS ELEKTRONIK DAN TIDAK BERBASIS ELEKTRONIK

Emmawaty Sofya, Dwi Yulianti

Abstract


The purposes of this research are: (1) to develop learning device through literature study and adjusted to the needs of students and teachers. (2) to produce learning tools that can illustrate the concepts of macroscopic, microscopic, and symbols of chemistry and its association to help students in constructing chemistry concepts that require formal thinking skills, empower and build critical thinking skills, as well as train students perform science process skills. The research method used is the development model which was adapted from Dick and Carey, to produce products of learning strategies and learning device and the necessary data or information, it was collected by using a questionnaire instrument. Data were analyzed through qualitative and interpretive. Development product was the learning device of electronic and non electronic based which was needed by the teachers and high school students in Bandar Lampung especially for chemistry field. The results of user test on legibility aspects of the product reached 90.1%. The results of quality test obtained value product content is 4.51 or with very good quality. The results of test from legibility and contents of products known to be very attractive, interesting and can help the students in understanding the concepts of concrete (macroscopic), abstract (microscopic) and symbolic.

Tujuan penelitian ini adalah (1) mengembangkan perangkat pembelajaran melalui studi kepustakaan dan disesuaikan dengan kebutuhan siswa dan guru, (2) untuk menghasilkan perangkat pembelajaran yang dapat menggambarkan konsep-konsep makroskopik, mikroskopik, dan simbol-simbol kimia serta keterkaitannya untuk membantu siswa membangun konsep-konsep kimia yang membutuhkan kemampuan berpikir formal, memberdayakan dan membangun kemampuan berpikir kritis, serta melatih siswa melakukan keterampilan proses sains. Metode penelitian yang digunakan adalah model pengembangan yang diadaptasi dari Dick dan Carey, untuk menghasilkan produk strategi pembelajaran dan perangkat pembelajaran dan data atau informasi yang diperlukan dikumpulkan dengan menggu-nakan instrumen angket. Data dianalisis secara kualitatif dan interpretatif. Produk pengembangan berupa perangkat pembelajaran elektronik dan nonelektronik yang dibutuhkan guru-guru dan siswa-siswa SMA di Kota Bandar Lampung untuk bidang kimia. Hasil uji pengguna pada aspek keterbacaan produk mencapai 90,1%. Hasil uji kualitas isi produk diperoleh nilai kualitas 4,51 atau dengan kualitas sangat baik. Hasil uji keterbacaan dan isi produk diketahui sangat menarik minat dan membantu siswa memahami konsep konkrit, abstrak dan simbolik.

Kata kunci: berpikir kritis, elektronik dan nonelektonik, penelitian dan pengembangan, perangkat pembelajaran kimia


References


Achmad, A. 2007. Memahami Berpikir Kritis. (http://researchengines.com/1007arief3.html). Tanggal Akses: 22 April 2009.

Anistiya, L. 2004. Upaya Peningkatan Aktivitas Hasil Belajar Melalui Pendekatan Keterampilan Proses pada Pokok Bahasan Listrik Statis Kelas 2B Semester 2 SLTPN Padang Cermin Tahun Pelajaran 2003-2004. Skripsi. Unila. Bandar Lampung.

Arsyad, A. 2005. Media Pembelajaran, Edisi kelima. RajaGrafindo Persada. Jakarta.

Bunce, D. M., dkk. 2001. Does Piaget Still Have Anything to Say to Chemist? Journal of Research in Science Teaching.78:1107.

Dick dan Carey.1990. The Systematic Design of Instruction. Adison-Wesley Educational Publishers. United States.

Eddy, R.M. 2000. Chemophobia in The College Classroom: Extent, source, and student characteristics. Journal of Chemical Education. 77(4): 514-517.

Goh Ngoh-Khan dan Chia Lian-Sai. 2002. Game and Simulation for Teaching Chemis-try, New Paradigms for Science Education. Singapore: Pearson Education Asia Pte. Ltd. P: 93-95.

Hoon Tien-Ghun, Goh Ngoh-Khan, Chia Lia-Sai. 2002. Studying Activity Series of Metal: Using Deep Learning Strategies. New Paradigms for Science Education. Singapore: Pearson Education Asia Pte Ltd P:112-120.

Nakleh, Mary B., Mitchell. Richard C.1993. Concep Learning Versus Problem Solving. Journal of Chemical Education. 78(8): 1107-1111.

Nurhadi dkk. 2004. Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya Dalam KBK. IKIP Malang. Malang.

Robinson, W. R. 2003. Chemistry Problem Solving: Symbol, macro, micro and process aspect. Journal of Chemical Education. 80(9):978-989.

Roestiyah, N.K. 2001. Strategi Belajar Mengajar. Bumi Aksara. Jakarta.

Sadiman, S., Haryono, dan Rahardjito. 2005. Media Pendidikan. PT RajaGrafindo. Jakarta.

Sanjaya, W. 2008. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Edisi pertama. Kencana Prenada Media Group. Jakarta.

Scerri, E. R. 2003. Phisophy of Chemistry-A New Interdisciplinary Field? Journal of Collage Science Teacher. 32(6): 388-393.

Sofya, E. dan Yulianti D. 2008. Perangkat Pembelajaran (Bahan Ajar, LKS, dan Pegangan Guru) Kimia Kelas X, Berbasis Elektronik dan Tidak Berbasis Elektronik. P.S. Pendidikan Kimia, Jurusan PMIPA, Universitas Lampung.

Sulistyowaty, E. 2010. Bahan Ajar Theory. 21 Juli. 2009. (http://www.scribd.com/doc/ 17530363/ Apakah-Perbedaan-Bahan-Ajar-Dan-Sumber-Belajar?)

Wetzel, D.R. 2008. The Science Process Skills. (http://suite101.com.) The genuine article literally). Tanggal Akses: 24 Agustus 2008.

Widyatiningtyas,R. 2006. Peran Guru dalam Melakukan Penilaian Keterampilan Proses. Jurnal Pendidikan dan Budaya.( http://educare.e-fkipunla.net). Tanggal Akses: 1 Desember 2008.

Yulianti. D. dan Sofya, E. 2010. Karakteristik Kebutuhan Pembelajaran dan Pebelajar Pada Bahan Pembelajaran Belajar. Prosiding Seminar Nasional 2010. 27 Febru-ari 2010. ISBN 978-979-8510-11-3. FKIP Universitas Lampung.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 Jurnal Pendidikan Progresif




View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.