Game-Based Learning Application in Chemistry Learning: A Systematic Literature Review

Isma Yanti Vitarisma Sukirno Putri, Sri Rahayu, I Wayan Dasna

Abstract


Abstract: Game-based learning attention to the design of learning and game that can help the learning process be fun, creative, innovative, and not boring. This research aimed to review empirical research articles in chemistry learning using the Systematic Literature Review (SLR) method is to identify, analyze, and interpret the findings on the research topic published from 2017 to 2021. Twelve articles were identified through a search engine providing international and national journal pages that could be accessed using ERIC and Scopus databases. The articles studied in terms of objectives, learning design, and game implementation in learning. The results review focuses on increasing knowledge, understanding concepts, learning outcomes, critical thinking, motivation, emotions, literacy, and student independence. Using digital games is more widely applied in chemistry learning because of interest in educational technology having a better evaluation of the subject matter studied and the achievement of a deeper understanding.

Keywords: game-based learning, chemistry learning, literature review.

 

Abstrak: Pembelajaran berbasis game memperhatikan rancangan pembelajaran dan permainan yang dapat membantu proses pembelajaran yang menyenangkan, kreatif, inovatif, dan tidak membosankan. Penelitian ini bertujuan untuk meninjau artikel penelitian empiris tentang pembelajaran kimia berbasis permainan menggunakan metode Systematic Literature Review (SLR) yaitu mengidentifikasi, menganalisis dan menginterpretasi temuan-temuan pada topik penelitian tersebut yang diterbitkan dari tahun 2017 hingga 2021. Dua belas artikel diidentifikasi melalui mesin pencari penyedia laman jurnal Internasional dan nasional yang dapat diakses menggunakan database ERIC dan Scopus. Artikel dikaji dari segi tujuan, desain pembelajaran, dan implementasi game pada pembelajaran. Hasil review berfokus pada meningkatkan pengetahuan, pemahaman konsep, hasil belajar, berpikir kritis, motivasi, emosi, literasi, dan kemandirian siswa. Penggunaan permainan digital lebih banyak diterapkan dalam pembelajaran kimia karena minat teknologi pendidikan yang lebih besar dan memiliki evaluasi yang lebih baik mengenai materi pelajaran yang dipelajari dan ketercapaian pemahaman yang lebih mendalam.

Kata kunci: pembelajaran berbasis game, pembelajaran kimia, reviu literatur.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i1.pp01-12


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.