Sustainability Literacy of Student’s Junior High School at Science Learning in Schools

Wahyuni Adam, Anna Permanasari, Ida Hamidah

Abstract


Abstract: This article aims to see whether science learning contributes to the sustainable literacy of junior high school students in school. The method used in this research is the pre-experimental method. The instrument used is 15 multiple choice questions. The sample used in this study was 32 students of class IX SMP Negeri 3 Watampone. The overall N-Gain score is 0.29 in the low category. While Ngain in terms of economic aspects 0,4 is in the medium category, the social aspect 0,3 is in the medium category, and the environment 0,2 is in the low category. The percentage of sustainability literacy from the Economic aspect is 67.5% in the medium category, 65% in the social aspect in the medium category, and the environmental aspect 55.63% in the medium category. Thus, this study can be concluded that science learning contributes to the sustainability literacy of students in the low category.

Keywords: sustainabily literacy, education for sustainable development, science learning.

 

Abstrak: Artikel ini bertujuan untuk melihat apakah pembelajaran IPA berkontribusi dalam literasi keberlanjutan siswa SMP di sekolah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode pra-ekperimen. Instrumen yang digunakan berupa 15 soal pilihan ganda. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini sebanyak 32 siswa siswa kelas IX di SMP Negeri 3 Watampone. Hal ini ditunjukkan dengan Perolehan skor N-Gain secara keseluruhan 0,29 kategori rendah. Sedangkan Ngain ditinjau dari aspek ekonomi 0,4 kategori sedang, aspek sosial 0,3 kategori sedang, dan lingkungan 0,2 kategori rendah. Presentase literasi keberlanjutan dari aspek Ekonomi 67,5% kategori sedang, aspek sosial 65% kategori sedang, aspek lingkungan 55,63% kategori sedang. Dengan demikian, penelitian ini dapat disimpulkan bahwa pembelajaran ipa berkontribusi dalam keberlanjutan literasi siswa dengan kategori rendah.

Kata Kunci: literasi keberlanjutan, education for sustainable development, pembelajaran IPA.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v22i2.pp206-214


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.