PENGEMBANGAN BUKU SUPLEMEN GURU MATERI OPTIK PEMANTULAN DAN PEMBIASAN MENGGUNAKAN INTERACTIVE WHITEBOARD
Abstract
The aim of this research is to develop a supplement book on reflection and refraction optical material using the interactive whiteboard which is attractive, easy, useful, and effective to be used as a teaching guide for junior high school teacher in VIII grade. The development procedures used is according to Suyanto (2009) which consists of: need analysis, resource identification, identification of product specifications, product development, internal test / feasibility of the product, the external test products, and production. The external test results showed that the attractiveness of the books students in a good level with a score 3.20, the level of ease with a score 3.00, the level of usefulness with a score 3.00, and its effective to be used as a teacher's guide because its indicated by the results of normalized gained 0.8. It showed that the student book had been tested and was able to be used as a learning medium.
Tujuan dari penelitian ini adalah mengembangkan buku suplemen materi optik pemantulan dan pembiasan dengan menggunakan interactive whiteboard yang menarik, mudah, bermanfaat, dan efektif digunakan sebagai panduan pembelajaran untuk guru SMP kelas VIII. Prosedur pengembangan yang digunakan menurut Suyanto (2009) terdiri dari beberapa tahapan yaitu: analisis kebutuhan, identifikasi sumber daya, identifikasi spesifikasi produk, pengembangan produk, uji internal/kelayakan produk, uji eksternal produk, produksi. Hasil uji eksternal menunjukkan buku siswa memiliki tingkat kemenarikan baik dengan skor 3,20, tingkat kemudahan baik dengan skor 3,00, tingkat kebermanfaatan baik dengan skor 3,00, dan sangat efektif digunakan sebagai panduan guru ditunjukkan dengan hasil normalisasi gain berniliai 0,8. Ini menunjukan bahwa buku siswa telah teruji dan layak digunakan sebagai media pembelajaran.
Kata kunci: buku suplemen, interactive whiteboard, pemantulan dan pembiasan.Full Text:
PDFReferences
Asyhar. 2011. Media Pengajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Barbara. 2013. Pembelajaran Interaktif. Jakarta: Gramedia.
Darmawan, Deni. 2012. Teknologi Infomasi dan Komunikasi. Bandung: Arum Mandiri Press.
Degeng, Sudana. 1989. Ilmu Pengajaran Taksonomi Variabel.Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Hake, R. 1998. Interactive Engagement vs Traditional Methods: A six-Thousand Students Survey of Mechanics Test Data for Introductory Physics Courses, American Journal of Physics 66(1): 64-74. (Online) (http://www.physics.indiana.edu/~sdi/ajpv3i.pdf. diakses 02 januari 2015).
Kennewell, Steve dan Alex Morgan. 2003. Student Teachers' Experiences and Attitudes Towards Using Interactive whiteboards in the Teaching and Learning of Young Children. Department of Education, University of Wales Swansea.
Munir. 2009. Kurikulum Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia nomor 74 tahun 2008. (Online). (http://sertifikasiguru.unm.ac.id/, diakses 27 februari 2015).
Sanjaya, Wina. 2009. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Suryadi. 2007. Strategi mengelola Public Relations Organisasi. Jakarta: EDSA Mahkota.
Susilana, Rudi & Riyana. 2007. Media Pembelajaran Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.
Suyanto, Eko dan Sartinem. 2009. Pengembangan Contoh Lembar Kerja Fisika Siswa dengan Latar Penuntasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Keterampilan Proses untuk SMA Negeri 3 Bandar Lamung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2009. Bandar Lampung: Unila.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 Jurnal Pembelajaran Fisika
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.