Penerapan Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Berbasis Blended Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Materi Kegiatan Sehari-hari

Tri Puji Rahayu

Abstract


This study aims to determine the improvement of Civics learning outcomes for grade I students at SDN Banjarsugihan V/617, Surabaya by using blended learning-based guided inquiry learning. This research is a classroom action research that was carried out for two cycles conducted on 37 students of class I SDN Banjarsugihan V/617. Cycle I showed the completeness of student learning outcomes by 54%. In the second cycle, student learning outcomes get 92% results with an average value of 82.98. Based on the results of the research above, it can be concluded that the use of the application of blended learning-based guided inquiry learning can improve PKN learning outcomes for the daily activities of first-class students at SDN Banjarsugihan V./617 Surabaya in the first semester of the 2021-2022 academic year.

Keywords: Guided inquiry, blended learning and learning outcomes

http://dx.doi.org/10.23960/E3J/v5i2.285-294


Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Khoiru lif dan Sofan Amri. (2014). Mengembangkan Pembelajaran IPS Terpadu. Jakarta: PT Prestasi Pustaka

Ahmadi, Abu dan Widodo Suprijono. (2004). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Al-Tabany, Ibnu Badar Trianto. (2014) Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progressif, dan Kontekstual Konsep, Landasan, dan Implementasinya Pada Kurikulum 2013 (Kurikulum Tematik Integratif/KTI). Jakarta: Prenadamedia Group

Amri, Sofan. Dkk. (2010). Proses Pembelajaran kreatif dan Inovatif dalam Kelas.

Jakarta: Prestasi Pustakakarya

Anderson, Lorin W dan David R. Krathwohl. (2015). Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Arikunto, suharsimi dan Cepi Safruddin Abdul Jabar. (2007). Evaluasi Program Pendidikan Pedoman Teoritis Praktis Bagi Praktisi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara

Arikunto, Suharsimi. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi aksara Bungin, Burhan. (2011). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Depdikbud. 2006. Kamus Besar Bahasa Indonesia (edisi keempat). Jakarta. Balai Pustaka

Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta. Depdiknas Elywati, dkk. 2014. “Eksperimentasi Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS)

Berbantuan Media Interaktif Pada Materi Peluang Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa”. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika. 2(3).281- 290.

Fraenkel, Jack R dan Norman E Wallen. (2003). How to Design and Evaluate Research In Education. New York: Jane Karpacz

Hamalik, Oemar. (2008). Proses Belajar Mengajar. Jakarta:PT Bumi Aksara Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia

Ibrahim, M. (2010). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Surabaya: Unesa University Press

Jarolimek, Jhon. (1986). Social Studies In Elementary Education. New York: Macmillan Publishing Company.

Kemmis & Mc Taggart. (1988). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University Press.

Mulyasa. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya

Mustaji dan Sugiarso. (2005). Pembelajaran Berbasis Konstruktivistik Penerapan dalam Pembelajaran Berbasis Masalah. Surabaya: Unesa University Press

Nasution. (2015). Kajian Pembelajaran IPS di Sekolah. Surabaya: Unesa University Press

National Council for the Social Studies. (1994). Expectations of Excellence Curriculum Standards for Social Studies. Washington DC: United States of America

Siradjuddin dan Suhanadji. (2012). Pendidikan IPS Hakikat, Konsep, dan Pembelajaran. Surabaya: Unesa University Press

Siswono, Tatag Yuli Eko. (2008). Mengajar dan Meneliti Panduan Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru dan Calon Guru. Surabaya: Unesa University Press.

Subroto, Waspodo Tjipto. (2009). Bahan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Surabaya: Unesa University Press

Sudjana, Nana. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Sugiarto, Iwan. (2011). Mengoptimalkan Daya kerja Otak dengan Berpikir Holistik dan Kreatif. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Sugiyanto. (2009). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Surakarta: PSG Rayon 13 FKIP UNES Surakarta

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY 4.0.

 

Economic Education and Entrepreneurship Journal
Gedung D Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Jl. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung 35145