Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing terhadap Hasil Belajar IPS siswa

Chatarina Linda Erlita, Sowiyah Sowiyah, Supriyadi Supriyadi

Abstract

The problem in this study was the low student learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri 1 Jojog on social studies. The purpose of this study was to analyze and determine the significant effect of the application of the snowball throwing cooperative learning model to student learning outcomes. This study uses an experimental approach to the non-equivalent control group design research design. The population of this study was 40 students. The research sample of 40 respondents. The instrument used was a test item. The data analysis technique used a statistical test of sparated variance t-test that was started with normality and homogeneity test. The results showed that there was a significant influence on the application of the snowball throwing cooperative learning model to the learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri 1 Jojog. Tcount value of 3.82, while ttable of 2.042. The comparison shows (3.82> 2.042) means that Ha is accepted.

 

Masalah dalam penelitian ini adalah rendahnya hasil belajar siswa kelas V SD Negeri 1 Jojog pada IPS. Tujuan penelitian ini untuk menganalisis dan mengetahui pengaruh signifikan penerapan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing terhadap hasil belajar siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan eksperimen dengan desain penelitian non-equivalent control group design. Populasi penelitian ini berjumlah 40 orang siswa. Sampel penelitian berjumlah 40 orang responden. Instrumen yang digunakan yaitu soal tes. Teknik analisis data menggunakan uji statistik t-test sparated varians yang diawali dengan uji normalitas dan homogenitas. Hasil penelitian menunjukan terdapat pengaruh yang signifikan pada penerapan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing terhadap hasil belajar siswa kelas V SD Negeri 1 Jojog. Nilai thitung  sebesar 3,82, sedangkan ttabel sebesar 2,042. Perbandingan tersebut menunjukan (3,82 > 2,042) berarti Ha diterima.

 

Kata kunci: hasil belajar, snowball throwing.

References

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Bayor, A. (2010). Snowball Throwing. Diunduh dari http://akmaldebayor.blogspot.com/2010/05/snowballthrowing_08.html. diakses pada tanggal 20 November 2017.

Depdiknas. (2008). Kriteria dan Indikator Keberhasilan Pembelajaran. Jakarta: Dikti.

Hamdayana, J. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Hasbullah. (2012). Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Ismail, A. (2008). Model-model pembelajaran mutakhir. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Muslich. 2010. KTSP. Jakarta: Bumi aksara.

Sanjaya, W. (2013). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Supriatna. (2007). Pendidikan IPS di SD. UPI Press. Bandung.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenademedia Group.

Tran, V. D. (2014). The Effects of Cooperative Learning on the Academic Achievement and Knowledge Retention. International Journal of Higher Education, 3(2), 131-140.

Zakaria, A & Iksan, Z. (2007). Promoting Cooperative Learning in Science and Mathematics Education: A Malaysian Perspective. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. Vol. 3. No. 1. 35-39. Diakses pada 19 November 2019.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.