Pengaruh Pembelajaran Aktif Tipe Everyone Is A Teacher Here Terhadap Hasil Belajar

Andri Alvi Distin, Riswanti Rini, Sugiyanto Sugiyanto

Abstract

The problem in this study is the low learning outcomes of the fifth grade students of SD Negeri 3 Langkapura. The purpose of this study is the to find out the effect on the application of active learning strategies type everyone is a teacher here on the learning outcomes of students of SD Negeri 3 Langkapura. This type of research is a quasi experimental design with non equivalent control group design. The population in this study was all fifth grade students of SD Negeri 3 Langkapura. The sample in this study was students of the VA class as the control class and the VB class as the experimental class. The sampling technique used in this study is a non probability sampling technique. Data was collected using test techniques, observation techniques and documentation techniques. Data analysis uses a simple linear regression formula. The results of the study can be concluded that there is an effect of the application of the type of cooperative learning strategies everyone is a teacher here on the thematic learning outcomes of fifth grade students of SD Negeri 3 Langkapura in the academic year 2018/2019.


Masalah dalam penelitian ini adalah masih rendahnya hasil belajar peserta didik kelas V SD Negeri 3 Langkapura. Jenis penelitian ini adalah quasi experimental dengan desain non equivalent control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas V SD Negeri 3 Langkapura. Sampel dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas VA sebagai kelas kontrol dan kelas VB sebagai kelas eksperimen. Teknik pengambilan sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik non probability sampling. Data dikumpulkan dengan menggunakan teknik tes, teknik observasi dan teknik dokumentasi. Analisis data menggunakan rumus regresi linier sederhana. Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa ada pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe everyone is a teacher here terhadap hasil belajar tematik peserta didik kelas V SD Negeri 3 Langkapura tahun pelajaran 2018/2019.

Kata kunci: everyone is a teacher here, hasil belajar, model pembelajaran

References

Hamalik, Oemar. 2009. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Isjoni. 2013. Pembelajaran Kooperatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rusman. 2015. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Saefuddin dan Ika Berdiati. 2014. Pembelajaran Efektif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Silberman, Melvin L. 2016. Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nuansa Cendekia.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suprijono, Agus. 2012. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Thobroni, M. 2015. Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Praktik. Jakarta: Ar-Ruzz Media.

Warsono dan Hariyanto. 2013. Pembelajaran Aktif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Wittig, Arno F., Psychology Of Learning, (Amerika : McGraww-Hill, 1981)

Zaini, Hisyam, dkk. 2008. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.