Pengaruh Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Terhadap Prestasi Belajar Matematika
Abstract
The problem in this research was the students’ achievement of mathematic learning was still low in SD Negeri 1 Rawa Laut. This study aims to find out the effect of cooperative learning type Numbered Head Together to the students’ achievement of msthemstic learning and difference before and after the use of cooperative learning type NHT . The method of this research was experimental research which used nonequivalent control group design. Multiple choice test and observation sheet were use as the instruments for data collecting technique. The data analyzed by using simple linear regression formula and t-test. The results shows there is effect by using the cooperative learning type NHT to the students’ achievement of mathematic and there is difference before and after using cooperative learning type NHT at the fourth grade students of SD Negeri 1 Rawa Laut academic year 2017/2018.
Masalah penelitian ini adalah masih rendahnya prestasi belajar matematika peserta didik di SD N 1 Rawa Laut . Tujuan penelitian untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together(NHT) dan perbedaan prestasi belajar sebelum dan sesudah menggunakan model kooperatif tipe NHT . Jenis penelitiaan yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi eksperimen dengan menggunakan desain nonequivalent control group. Metode pengumpulan data menggunakan instrument tes hasil belajar dan lembar observasi aktivitas peserta didik. Data dianalisis menggunakan rumus regresi linear sederhana dan t-test. Hasil penelitian menunjukkan ada pengaruh dan perbedaan dalam menggunakan model kooperatif tipe NHT terhadap prestasi belajar matematika peserta didik kelas IV SD N 1 Rawa Laut.
Kata kunci: matematika. numbered head together, prestasi belajar
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Rusman. 2014 .Model- Model Pembelajaran . Jakarta. Raja Grafindo Persada.
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta. Kencana.
Trianto. 2010.Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta. PT. Bumi Aksara.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta. Dirjen Dikti Depdiknas.
Refbacks
- There are currently no refbacks.