Pengaruh Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Terhadap Prestasi Belajar Matematika

Cyndi Olivia, Een Y. Haenilah, Erni Mustakim

Abstract

The problem in this research was the students’ achievement of  mathematic learning was  still  low in  SD Negeri 1 Rawa Laut. This study aims to find out the effect of cooperative learning type Numbered Head Together to the  students’ achievement of msthemstic learning and difference before and after the use of cooperative learning type NHT . The method of  this research was experimental research  which used nonequivalent control group design. Multiple choice test and observation  sheet  were use as the instruments for data collecting technique. The data  analyzed by using simple linear regression formula and t-test. The results shows there is effect by using the cooperative learning  type NHT  to the students’ achievement of mathematic and there is difference before and after using cooperative learning type NHT at the fourth grade students of  SD Negeri 1 Rawa Laut  academic year 2017/2018.

Masalah  penelitian ini adalah masih rendahnya prestasi belajar matematika peserta didik di SD N 1 Rawa Laut . Tujuan penelitian untuk mengetahui pengaruh  model pembelajaran  kooperatif  tipe Numbered Head Together(NHT) dan perbedaan  prestasi belajar sebelum dan sesudah menggunakan model kooperatif  tipe NHT . Jenis penelitiaan  yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi eksperimen  dengan menggunakan desain nonequivalent control group.  Metode  pengumpulan data menggunakan instrument tes hasil belajar dan lembar observasi aktivitas peserta didik. Data dianalisis menggunakan rumus regresi linear sederhana dan t-test. Hasil penelitian menunjukkan ada pengaruh dan perbedaan dalam  menggunakan model kooperatif tipe NHT  terhadap prestasi  belajar matematika peserta didik kelas IV SD N 1 Rawa Laut. 

Kata kunci: matematika. numbered head together, prestasi belajar

References

Rusman. 2014 .Model- Model Pembelajaran . Jakarta. Raja Grafindo Persada.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta. Kencana.

Trianto. 2010.Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta. PT. Bumi Aksara.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta. Dirjen Dikti Depdiknas.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.