Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing terhadap Hasil Belajar IPS
Abstract
The purpose of this research was to find the positive influence on the cooperative learning model type snowball throwing towards social study result. This research was an experimental reseach. Design research used non equivalent control group design. The data collection technique used technique test. The population in this research was the students of IV grades of SD Negeri 4 Metro Utara. The sample in this research was student of class IV C amounted to 23 student as experiment class and student of class IV B amounted to 26 student as control class. The data analysis used normality, homogeneity, and hypothesis program Statistical Product and Service Solutions (SPSS) 23. The result of the testing of hypotheses obtained Sig (2-tailed) of 0.005 (0.005 < 0.05) so Ho was rejected that there are influence of cooperative learning model type snowball throwing to social study results IV grade student of SD Negeri 4 Metro Utara.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh yang positif pada model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing terhadap hasil belajar IPS. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen. Desain penelitian yang digunakan yaitu non equivalent control group design. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan teknik tes. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV SD Negeri 4 Metro Utara. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas IV C berjumlah 23 siswa sebagai kelas eksperimen dan siswa kelas IV B berjumlah 26 siswa sebagai kelas kontrol. Analisis data menggunakan uji normalitas, homogenitas dan hipotesis program Statistical Product and Service Solutions (SPSS) 23. Hasil pengujian hipotesis diperoleh Sig (2-tailed) 0.005 (0.005 < 0.05) sehingga Ho ditolak artinya ada pengaruh pada model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing terhadap hasil belajar IPS siswa kelas IV SD Negeri 4 Metro Utara.
Kata kunci: snowball throwing, hasil belajar, IPS
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
BSNP. 2006. Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. Jakarta: Depdiknas.
Depdiknas. 2008. Kriteria dan Indikator Keberhasilan Pembelajaran. Jakarta: Dikti.
Gunawan, Muhamad Ali. 2013. Statistik untuk Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Parama Publishing.
Hasbullah. 2012. Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Huda, Miftahul. 2014. Cooperatif Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Muslich. 2010. KTSP. Jakarta: Bumi aksara.
Sanjaya, Wina. 2014. Penelitian Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Supriatna. 2007. Pendidikan IPS di SD. Bandung: UPI Press.
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenademedia Group.
Yusuf, A, Muri. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.
Refbacks
- There are currently no refbacks.