Mathematical Literacy Abilities: Study on Elementary and Junior High School Students in Lampung Tengah Regency in Term of Gender
Abstract
Abstract: Mathematical Literacy Abilities: Study on Elementary and Junior High School Students in Lampung Tengah Regency in Term of Gender. Objectives: This study aimed to describe the mathematical literacy abilities of elementary and junior high school students in Lampung Tengah Regency in term of gender. Methods: The population of this quantitative research is all of elementary school students in grade VI and junior high school students in grade IX in Lampung Tengah regency in academic year 2019/2020. The samples were 431 elementary students and 614 junior high school students selected using cluster random sampling. Data were collected using a mathematical literacy test and analyzed descriptively and using the Mann Whitney test. Findings: Research’s result shows that i) both in elementary and junior high schools, female students have higher mathematical literacy abilities than male students; and ii) the mean scores of students’ mathematical literacy both male and female less than 35. Conclusion: Both male and female students' mathematical literacy in elementary and junior high school of Lampung Tengah regency is still in the low category.
Keywords: Mathematical Literacy Gender, Elementary School, Middle School.
Abstrak: Kemampuan Literasi Matematis: Studi pada Siswa SD dan SMP di Kabupaten Lampung Tengah Ditinjau dari Jenis Kelamin. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan literasi matematis siswa SD dan SMP di Kabupaten Lampung Tengah ditinjau dari jenis kelamin. Metode: Populasi dari penelitian kuantitatif ini adalah seluruh siswa SD kelas VI dan SMP kelas IX di kabupaten Lampung Tengah pada tahun ajaran 2019/2020. Sampel penelitian adalah 431 siswa SD dan 614 siswa SMP yang terpilih dengan menggunakan teknik cluster random sampling. Data dikumpulkan dengan menggunakan instrumen tes literasi matematis dan dianalisis secara deskriptif dan menggunakan uji Mann Whitney. Temuan: Hasil penelitian menunjukkan bahwa i) baik pada SD maupun SMP, siswa dengan jenis kelamin perempuan memiliki rata-rata kemampuan literasi matematis yang lebih tinggi dari siswa laki-laki; dan ii) rata-rata skor kemampuan literasi matematis siswa baik perempuan maupun laki-laki lebih kecil dari 35. Kesimpulan: Kemampuan literasi matematis siswa perempuan dan laki-laki pada SD maupun SMP di kabupaten Lampung Tengah masih berada pada kategori rendah.
Kata kunci: Literasi Matematis, Jenis Kelamin, SD, SMP.
Full Text:
PDFReferences
BPS Provinsi Lampung. (2019). Statistik Kesejahteraan Rakyat Provinsi Lampung Tahun 2019. CV. Jaya Wijaya: Lampung.
Hendroanto, A., Istiandaru, A., Syakrina, N., Setyawan, F., Prahmana, R. C. I., & Hidayat, A. S. E. (2018). How Students Solves PISA Tasks: An Overview of Students’ Mathematical Literacy. International Journal on Emerging Mathematics Education, 2(2), 129-138. http://dx.doi.org/10.12928/ ijeme.v2i2.10713.
Kemendikbud. (2018). Permendikbud Nomor 35 Tahun 2018 tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Nomor 58 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah. Kemendikbud: Jakarta.
Lastuti, Florentina Alma O, Regina Merry Maharani, dan Hanik Sri Pratini. (2018). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Kelas VIII Menurut Gender. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia.
Nur, Andi Saparuddin dan Markus Palobo. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa ditinjau dari Perbedaan Gaya Kognitif dan Gender. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif Volume 9 No.2018. hlm. 139-148.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2009). Learning Mathematics for Life: A View Perpective from PISA. Paris: OECD Publications
Purwanti, K.L. (2013). Perbedaan Gender Terhadap Kemampuan Berhitung Matematika Menggunakan Otak Kanan Pada Siswa Kelas I. SAWWA – Volume 9, Nomor 1, Oktober 2013 halaman 107-122.
Pusat Penilaian Pendidikan Kemendikbud. (2019). Artikel 13: Prestasi UN Berdasarkan Gender. Kesenjangan Gender Apakah Juga Terjadi pada Capaian Prestasi Siswa Indonesia dalam UN. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan: Jakarta.
Putra, Y.Y., Zulkardi & Hartono, Y. (2016). Pengembangan Soal Matematika Model PISA Konten Bilangan untuk Mengetahui Kemampuan Literasi Matematika Siswa. Jurnal Elemen. Volume 2 No. 1, Januari 2016, hal. 14 – 26.
Syahlan. (2015). Literasi Matematika Dalam Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian, Pemikiran, dan Pengabdian Volume 3 No. 1 Hal. 36 – 43.
Simalango, Maria Mareta., Darmawijoyo., Aisyah, Nyimas. (2018). Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal PISA pada Konten Change and Relationship Level 4, 5, dan 6 di SMPN 1 Indralaya. Journal Pendidikan Matematika Volume 12, No. 1, Januari 2018, pp. 43-58.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Jurnal Pendidikan Progresif
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.