Improving Mathematics Achievement and Students' Activity at Primary Level using STAD Learning Model

Arsyta Nurulhikmah, Firosalia Kristin

Abstract


Abstract: Improving mathematics achievement and students’ activity at primary level using STAD model. Objectives: This study aims to improve the activities and learning outcomes of primary students using STAD model. Methods: The research subject were 42 of fourth grade students at SDN Salatiga 01 on 2017/2018 academic year. The data obtained in this study include qualitative and quantitative data. The research instruments used included the lesson plan, test instruments, and non-test instruments. Findings: The percentage of learning activities of students in the first phase was 77% and increased to 81.5% in the second phase. The percentage of classical learning completeness in the first and second phase were 67% and 76%, respectively. Conclusions: STAD model is effective to improve students’ activity and mathematics achievement.

Keywords: STAD model, mathematics achievement, learning activity, primary school students.

 

Abstrak: Meningkatkan hasil belajar matematika dan aktivitas siswa sekolah dasar menggunakan model STAD. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa sekolah dasar menggunakan model STAD. Metode: Subjek penelitian yaitu 42 siswa kelas 4 SDN Salatiga 01 pada tahun akademik 2017/2018. Data yang diperoleh dalam penelitian ini meliputi data kualitatif dan kuantitatif. Instrumen penelitian yang digunakan meliputi rencana pelaksanaan pembelajaran, instrumen tes, dan instrumen non tes. Temuan: Persentase aktivitas belajar peserta didik pada fase pertama sebesar 77% dan mengalami peningkatan menjadi 81,5% pada fase kedua. Persentase ketuntasan belajar klasikal pada fase pertama dan kedua berturut-turut adalah 67% dan 76%. Kesimpulan: Model STAD efektif dalam meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar matematika siswa.

Kata kunci: Model STAD, prestasi matematika, aktivitas belajar, siswa sekolah dasar.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v9.i1.201913


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi, dkk. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Febriyani, W. (2018). The Penerapan Model STAD Berbasis Scientific untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Tematik. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 2(1), 66-78.

Kristin, F. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Ditinjau dari Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 74-79.

Huda, Miftahul. 2013. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Panjaitan, S. H., Hartono, & Dharmansyah, E. (2018). Improving chemistry learning outcomes for vocational students using ARIAS learning model. Jurnal Pendidikan Progresif, 8(2), pp. 117-126.doi:10.23960/jpp.v8.i2.201813.

Sa’adah, M., & Mawardi, M. (2019). Peningkatan Kebermaknaan dan Hasil Belajar Siswa melalui Desain Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Projek di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 2(1), 1-14.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.