Pengaruh Penerapan Pendekatan Kontekstual Berbasis Budaya Lokal Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika

Andi Saparudin, Markus Palobo

Abstract


The purpose of this research is to analyze the impact and the interaction of local culture-based contextual approach to mathematic problem-solving skills of student grade IX at Junior High School in the town of Merauke. This research is a quasi-experimental research (quasi-experiment design with posttest only control group design. The population in this study were all students of class IX Junior High School in Merauke. The sampling technique in this research is conducted in two stages, namely; school election as sample by purposive sampling, followed by the selection of the sample as a class by simple random sampling. The sample in this research is class IXG and IXH student of SMP Negeri 1 Merauke and IXB and IXC students of SMP Negeri Buti totaling 155 students. Data were analyzed using descriptive statistics and inferential statistics. The results of this research are; (1) there is a significant influence of implementing contextual approach based on local culture against the ability of mathematical problem solving, (2) there are significant differences problem solving ability mathematics students based on prior knowledge, and (3) there is no interaction between the school level and prior knowledge of students mathematical problem solving ability of students.

 

Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis pengaruh pendekatan kontekstual berbasis budaya lokal terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas IX SMP Negeri di Kota Merauke. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen semu dengan desain posttest only control group design. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IX SMP Negeri di Kota Merauke.Teknik pengambilan sampel penelitian ini dilakukan dalam dua tahap, yaitu; pemilihan sekolah sebagai sampel secara purposive sampling, dilanjutkan dengan pemilihan kelas sebagi sampel secara simple random sampling. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas IXg dan IXh SMP Negeri 1 Merauke serta siswa kelas IXb dan IXc SMP Negeri Buti yang berjumlah 155 siswa. Teknik analisis data menggunakan statistik analisis varians dua jalur. Hasil penelitian ini adalah; (1) terdapat pengaruh yang signifikan penerapan pendekatan kontekstual berbasis budaya lokal terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika, (2) terdapat perbedaan yang signifikan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa berdasarkan kemampuan awal, dan (3) tidak terdapat interaksi antara level sekolah dan kemampuan awal siswa terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa.

Kata kunci: pendekatan kontekstual, budaya lokal, pemecahan masalah matematika.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v7.i1.201701


Full Text:

PDF

References


Balitbang Kemdikbud. 2014. Laporan Hasil Ujian Nasional Tahun 2014. Jakarta: Kemdikbud.

Haji, S. 2012. Pengaruh Kontekstual Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP Kota Bengkulu. Jurnal Exacta, 10(2), 115-118.

Lufri. 2014. Model Sains. Prosiding: Makalah dipresentasikan pada Seminar Nasional MIPA tanggal 1 November 2014 di Padang. Hal 8-22

Narohita, GA. 2010. Pengaruh Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama (Studi Eksperimen Pada SMP Negeri 1 Tejakula). JIPP, Edisi Juni: 1436-1449.

Polya, G. 1973. How to solve it: A new aspect of mathematical Method. New jersey: Princeton university press.

Prayitno, E & Widyantini, Th. 2011. Nilai-Nilai Budaya dan Karakter Bangsa dalam Matematika di SMP. Yogyakarta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan Progresif




View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.