Development of Interactive e-Worksheet to Improve Science Process Skills of Junior High School Students

Indah Mayasari, M. Setyarini, Chansyanah Diawati

Abstract


Abstract This study aims to develop interactive worksheet, describe the validity, practicality, and effectiveness of interactive worksheet by using liveworksheets to improve junior high school students science process skills in the material of additives and addictive substances. The research method uses the 4-D development model. The subjects of this study were 66 students consisting of 32 students in class VIII A and 34 students in class VIII B at Gajah Mada Junior High School. The instruments used in this study were questionnaires and tests. Questionnaires are used to obtain validation data, test student responses and teacher responses while tests are used to measure effectiveness by collecting pre-test and post-test data. The results of this research and development indicate that the results of the validation of material and media experts obtained a percentage of 88 percent in the valid category. Practical interactive worksheets are used with a percentage of values with very practical criteria. This interactive worksheet is also effective for improving students science process skill in the experimental class with an average N-Gain of 0.72 with a high classification and the effect size value is 0.94 with the big category.        

 

Keywords liveworksheet, interactive worksheet, science process skill, discovery learning   

 

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan LKPD interaktif, mendeskripsikan validitas, kepraktisan, dan keefektifan LKPD interaktif dengan liveworksheet untuk meningkatkan keterampilan proses sains siswa SMP pada materi zat aditif dan zat adiktif. Metode penelitian menggunakan model pengembangan 4-D. Subjek penelitian ini ialah 66 siswa yang terdiri dari 32 siswa kelas VIII A dan 34 siswa kelas VIII B di SMP Gajah Mada Bandar Lampung. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa lembar angket dan tes. Angket digunakan untuk mendapatkan data validasi, uji respon siswa dan respon guru sedangkan tes digunakan untuk mengukur efektivitas dengan mengumpulkan data pretes dan postes. Hasil penelitian dan pengembangan ini menunjukkan bahwa hasil validasi ahli materi dan media memperoleh persentase nilai 88 persen berada pada kategori valid. LKPD interaktif praktis digunakan dengan persentase nilai dengan kriteria sangat praktis. LKPD interaktif ini juga efektif untuk meningkatkan keterampilan proses sains siswa pada kelas eksperimen dengan rata-rata N-Gain 0,72 dengan klasifikasi tinggi dibandingkan dengan kelas kontrol dengan rata-rata N-Gain 0,54 dengan klasifikasi sedang.   

 

Kata kunci liveworksheets, lkpd interaktif, keterampilan proses sains, pembelajaran discovery  


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i1.pp321-329


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.