Development of Scrapbook Media to Improve Critical Thinking Skills of Junior High School Students in Science Learning

Winda Raina Sari, Supeno Supeno, Ulin Nuha

Abstract


Abstract Critical thinking is a high-level skill that is very urgent for students. Nevertheless, the critical thinking skills of junior high school students in science learning still need to be improved. This research was conducted to produce an educational product, namely, scrapbook media in science learning to enhance the critical thinking skills of junior high school students. Researchers used the Plomp development model to collect data, including preliminary research, prototyping stage, and assessment phase. The validation results from the experts reached 86 percent, with very valid criteria in all four aspects. In the practicality test results from the learning implementation observation sheet, 98 percent of the results were obtained with convenient criteria. The result of the N-gain analysis with high criteria. Based on these results, it can be concluded that the scrapbook media in science learning to improve the critical thinking skills of junior high school students is valid, practical, and effective. Furthermore, scrapbook media can be used to facilitate students in science learning. Scrapbook media can be designed by integrating learning activities that require active students so that their critical thinking skills can develop. Students can learn to interpret, analyze, evaluate, explain, and make inferences about various scientific phenomena using scrapbook media so that their critical thinking skills develop. Science teachers can use scrapbook media and create it for quality science learning.

Keywords scrapbook media; critical thinking; science learning.

Abstrak Berpikir kritis merupakan keterampilan berpikir tingkat tinggi yang diperlukan siswa. Walaupun demikian, keterampilan berpikir kritis siswa sekolah menengah dalam pembelajaran IPA masih perlu terus dikembangkan. Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan media scrapbook dalam pembelajaran IPA untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa SMP yang valid, praktis dan efektif. Produk penelitian dikembangkan menggunakan model pengembangan Plomp dengan langkah-langkahnya meliputi preliminary research, prototyping stage, dan assesment phase. Hasil validasi ahli terhadap produk media mencapai 86 persen dengan kriteria sangat valid pada empat aspek penilaian. Pada hasil uji coba diperoleh data kepraktisan yang menggambarkan keterlaksanaan pembelajaran sebesar 98 persen dengan kriteria sangat praktis. Implementasi produk dalam pembelajaran IPA menghasilkan N-gain skor dengan kriteria tinggi. Berdasarkan hasil tersebut, dapat disimpulkan bahwa media scrapbook dalam pembelajaran IPA untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa SMP dinyatakan valid, praktis dan efektif. Media pembelajaran yang dikembangkan dapat digunakan dalam pembelajaran IPA. Dalam implementasinya di kelas, media scrapbook dapat didesain dengan mengintegrasikan aktivitas yang menuntut siswa aktif sehingga dapat mengembangkan keterampilan berpikir kritis. Siswa dapat belajar menginterpretasi, menganalisis, mengevaluasi, mengeksplanasi, dan menginferensi berbagai fenomena sains menggunakan media scrapbook sehingga keterampilan berpikir kritisnya berkembang. Guru dapat menggunakan media scrapbook dan mengkreasinya secara inovatif untuk meningkatkan kualitas pembelajaran IPA.

Kata kunci: media scrapbook; berpikir kritis; pembelajaran IPA.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i1.pp235-247


Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen perangkat pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Alsaleh, N. J. (2020). Teaching critical thinking skills: Literature review. Turkish Online Journal of Educational Technology-Tojet, 19(1), 21–39.

Asih, A. G., & Mursiti, S. (2018). Keefektifan video pembelajaran etnosains dalam model pembelajaran direct instruction terhadap berpikir kritis siswa. Chemistry In Education, 7(2), 41–45.

Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa buletin dalam bentuk buku saku untuk pembelajaran IPA terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13.

Bensley, D. A., Crowe, D. S., Bernhardt, P., Buckner, C., & Allman, A. L. (2010). Teaching and assessing critical thinking skills for argument analysis in psychology. Teaching of Psychology, 37(2), 91–96.

Cevik, M., & Senturk, C. (2019). Multidimensional 21st century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(1), 11–28.

Duran, M., & Dökme, I. (2016). The effect of the inquiry-based learning approach on student’s critical-thinking skills. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 12(12).

Dwyer, C. P., Hogan, M. J., & Stewart, I. (2014). An integrated critical thinking framework for the 21st century. Thinking Skills and Creativity, 12, 43–52.

Facione, P. A. (2011). Critical thinking: What it is and why it counts. Insight Assessment, 2007(1), 1–23.

Febrianti, N. S., Utomo, A. P., & Supeno, S. (2021). Kemampuan berpikir kritis siswa smp dalam pembelajaran IPA menggunakan media aplikasi android getaran dan gelombang. Optika: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 26–33.

Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66(1), 64–74.

Hakim, A. R. (2021). Pengaruh media scrapbook terhadap kemampuan berpikir kreatif. Gravity Edu: Jurnal Pembelajaran dan Pengajaran Fisika, 4(1), 35–38.

Indayani, R., Supeno, & Wicaksono, I. (2021). Pengaruh videoscribe terhadap keterampilan berpikir kritis peserta didik pada pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 2(37), 107–115.

Jamaludin, G. M., Rosidah, A., & Nurbaiti, E. (2020). Upaya untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar siswa dengan penggunaan media lapbook. Jurnal Basicedu, 4(1), 131–140.

Meryastiti, V., Ridlo, Z. R., & Supeno, S. (2022). Identifikasi kemampuan berpikir kritis pada pembelajaran IPA siswa SMP Negeri 1 Glenmore Kabupaten Banyuwangi. Saintifika, 24(1), 20–29.

Mustika, M., Maknun, J., & Feranie, S. (2019). Case study: analysis of senior high school students scientific creative, critical thinking and its correlation with their scientific reasoning skills on the sound concept. Journal of Physics: Conference Series, 1157(3), 32057.

Nasihah, E. D., Supeno, S., & Lesmono, A. D. (2020). Pengaruh tutor sebaya dalam pembelajaran problem based learning terhadap keterampilan berpikir kritis fisika siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 44–57.

Nieveen, N. (1999). Prototyping to reach product quality. In Design approaches and tools in education and training (pp. 125–135). Springer.

Nuraisah, E., Irawati, R., & Hanifah, N. (2016). Perbedaan pengaruh penggunaan pembelajaran konvensional dan pendekatan kontekstual terhadap kemampuan berpikir kritis matematis dan motivasi belajar siswa pada materi pecahan. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 291–300.

Nuryanti, L., Zubaidah, S., & Diantoro, M. (2018). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(2), 155–158.

Özgelen, S. (2012). Students’ science process skills within a cognitive domain framework. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 8(4), 283–292.

Paramita, R., Panjaitan, R. G. P., & Ariyati, E. (2018). Pengembangan booklet hasil inventarisasi tumbuhan obat sebagai media pembelajaran pada materi manfaat keanekaragaman hayati. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(2), 83–88.

Paulsen, V. H., & Kolstø, S. D. (2022). Students’ reasoning when faced with test items of challenging aspects of critical thinking. Thinking Skills and Creativity, 43, 100969.

Plomp, T. (2013). Educational design research: An introduction. Educational Design Research, 11–50.

Pulungan, M. S., & Nasution, D. (2021). The effect of scientific inquiry learning model and scientific attitude on students’ science process skills. Journal of Physics: Conference Series, 1811(1), 12003.

Putri, L. S. (2014). Pembuatan software mendesain tampilan scrapbook untuk anak remaja. Calyptra, 3(1), 1–6.

Ridho, M. H., Wati, M., Misbah, M., & Mahtari, S. (2020). Validitas bahan ajar gerak melingkar berbasis authentic learning di lingkungan lahan basah untuk melatih keterampilan pemecahan masalah. Journal of Teaching and Learning Physics, 5(2), 87–98.

Sriwahyuni, I., Risdianto, E., & Johan, H. (2019). Pengembangan bahan ajar elektronik menggunakan flip pdf professional pada materi alat-alat optik di SMA. Jurnal Kumparan Fisika, 2, 145–152.

Suharsimi, A. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 120–123.

Supeno, S., Bektiarso, S., & Munawaroh, A. (2018). Pengembangan pocketbook berbasis android untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika (SNF), 2, 76–83.

Ummah, S. K., In’am, A., & Azmi, R. D. (2019). Creating manipulatives: improving students’ creativity through project-based learning. Journal on Mathematics Education, 10(1), 93–102.

Veronica, I., Pusari, R. W., & Setiawardana, M. Y. (2018). Pengembangan media scrapbook pada pembelajaran IPA. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(3), 258–266.

Vieira, R. M., & Tenreiro-Vieira, C. (2016). Fostering scientific literacy and critical thinking in elementary science education. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(4), 659–680.

Wahono, R. H. J., Supeno, S., & Sutomo, M. (2022). Pengembangan E-LKPD dengan pendekatan saintifik untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa sekolah dasar dalam pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu, 6(5), 8331–8340.

Wardhani, S. W. (2018). Pengembangan media scrapbook pada materi pengelompokan hewan untuk siswa kelas III sekolah dasar. JS (Jurnal Sekolah), 2(2), 124–130.

Wechsler, S. M., Saiz, C., Rivas, S. F., Vendramini, C. M. M., Almeida, L. S., Mundim, M. C., & Franco, A. (2018). Creative and critical thinking: Independent or overlapping components? Thinking Skills and Creativity, 27, 114–122.

Wusqo, I. U., Pamelasari, S. D., Khusniati, M., Yanitama, A., & Pratidina, F. R. (2021). The development and validation of science digital scrapbook in a universal design for learning environment. Journal of Physics: Conference Series, 1918(5), 52090.

Yuliani, E., Nudzikrinia, A. S., Setianingrum, R., Sari, A. N., & Supeno, S. (2022). Improving critical thinking skills of elementary school students through composter innovation learning. Pancaran Pendidikan, 11(1), 45-56.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.