The Effect of Mathematical Literacy, Motivation and Students Independence toward Mathematical Problem Solving Ability
Abstract
Abstract: Students ability to solve mathematical problems is still low, students often experience obstacles in understanding problems so that they are less precise in choosing and using solving strategies from non-routine problems. There are many factors that influence this, so the purpose of this study is to assess several factors such as the influence of mathematical literacy on mathematical problem solving abilities, the effect of learning motivation on mathematical problem solving skills, the influence of independence on mathematical problem solving skills and the influence of mathematical literacy, motivation, and independence of the ability to solve mathematical problems. The method used is a quantitative method by making SMAN 1 Indralaya the object of research. The results of this study include mathematical literacy, learning motivation, learning independence and have a positive and significant effect on mathematical problem-solving abilities and the ability of the independent variables in this study to affect the dependent variable by 20.2 percent, while the remaining 79.8 percent is explained by variables other than variables independent in research.
Keywords mathematical literacy, motivation, independence, problem solving.
Abstrak Kemampuan pemecahan masalah matematika siswa masih rendah, siswa sering mengalami hambatan dalam memahami permasalahan sehingga kurang tepat dalam memilih dan menggunakan strategi penyelesaian dari soal non-rutin. Ada banyak faktor yang mempengaruhi hal tersebut sehingga tujuan dari penelitian ini untuk menilai beberapa faktor seperti pengaruh literasi matematika terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika, pengaruh motivasi belajar terhadap keterampilan pemecahan masalah matematika, pengaruh kemandirian terhadap keterampilan pemecahan masalah matematika dan pengaruh literasi matematika, motivasi, dan kemandirian terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Metode yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan menjadikan SMAN 1 Indralaya sebagai objek penelitian. Hasil penelitian ini meliputi literasi matematika, motivasi belajar, kemandirian belajar berpengaruh positif dan signifikan terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika dan kemampuan variabel independen dalam penelitian ini mempengaruhi variabel dependen sebesar 20,2 persen, sedangkan sisanya sebesar 79,8 persen dijelaskan oleh variabel lain selain variabel independen dalam penelitian
Kata kunci literasi matematika, motivasi, kemandirian, pemecahan masalah.
Full Text:
PDFReferences
Anansi Sabu Jaghu, R. (2019). Analisis Proses Berpikir Mahasiswa Sanata Dharma Asal Mappi Dalam Memecahkan Masalah Pada Materi Operasi Bilangan Bulat. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (pp. 43–51).
Haji, S., & Ilham Abdullah, M. (2015). MEMBANGUN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA MELALUI PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK. InfinityJ urnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung (Vol. 4).
Haji, S., & Zamzaili, dan. (2018). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyesaikan Soal-Soal PISA (Programme for International Student Assessment) di SMP Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia (Vol. 03). Retrieved from https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr
Hamzah B. Uno. (2016). Teori Motivasi dan Pengukuran Analisis di Bidang Pendidikan (1st ed.). Jakarta: Bumi Aksara.
Hewi, L., Shaleh, M., & IAIN Kendari, P. (2020). Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak Usia Dini), 04(1), 30–41.
Lestari, D. E., Amrullah, A., Kurniati, N., & Azmi, S. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Barisan dan Deret. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1078–1085. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.719
Mairing, J. P. (2017). STUDENTS’ ABILITIES TO SOLVE MATHEMATICAL PROBLEMS ACCORDING TO ACCREDITATION LEVELS. International Journal of Education, 10(1), 1. https://doi.org/10.17509/ije.v10i1.6902
Mila Kudsiyah, S., Pendidikan Matematika, P., & Suryani Lukman, H. (2017). Seminar Nasional Pendidikan.
Nila Farida, R., Qohar, A., Rahardjo, S., Studi Pascasarjana Pendidikan Matematika, P., Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, F., & Negeri Malang Jalan Semarang, U. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa SMA Kelas X Dalam Menyelesaikan Soal Tipe Pisa Konten Change and Relationship, 05(0), 2802–2815.
Qori, R., Santoso, B., & Hiltrimartin. (2018). Penerapan Metode Hypnoteaching Untuk Melihat Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Trigonometri Kelas X. Jurnal Pendidikan Matematika 2, (1), 30.
Sari Adelia, W., Sinaga, B., & Nasution, H. (2020). Comparative Study of Post-Marriage Nationality Of Women in Legal Systems of Different Countries Analysis of Mathematical Problem Solving Ability of Students Viewed from Creative Thinking Stages in Problem-Based Learning Model 496 International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding Analysis of Mathematical Problem Solving Ability of Students Viewed from Creative Thinking Stages in Problem-Based Learning Model. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 7(10), 496–502. https://doi.org/10.18415/ijmmu.v7i10.2106
Sariningsih, R., Kadarisma, G., Ghiyats Ristiana, D. M., Matematika, P. P., Siliwangi, I., & Pgsd, P. PKM: PELATIHAN PENYUSUNAN SOAL AKM BAGI GURU DI KABUPATEN PANGANDARAN, 5(2), 357–366. https://doi.org/10.22460/as.v5i2.10376
Setiawan, M., Pujiastuti, E., & Susilo, B. E. (2021). Tinjauan Pustaka Systematik: Pengaruh Kecemasan Matematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 239–256. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.870
Sirait, M., Hartoyo, A., & Suratman, D. KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA SMP DI PONTIANAK.
Yunita, S., & Irma, A. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama di Kampar. Journal for Research in Mathematics Learning) p (Vol. 1).
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.