Improving Science Conceptual Understanding and Science Process Skills in Elementary School using Predict-Observe-Explain Learning Model
Abstract
Abstract This study aims to determine the effect of the Predict-Observe-Explain (POE) model as an alternative learning to improve students' understanding of science concepts and process skills. All experimental designs with the Non-Equivalent Control Group Design were applied to this study. Population were all fourth-grade students at MI Nurul Islam, South Lampung. The sampling technique used non-probability sampling, with class IV A as the experimental class and class IV B as the control class. The instrument for understanding the science concept was description test and SPS assessment with a practicum observation sheet. Statistical data processing techniques were carried out descriptively and inferentially with hypothesis testing using multivariate of variance (MANOVA) with a significance level of 5 percent. The results showed that the average value of the experimental class was higher than that of the control class. Likewise, the results of hypothesis testing show that there is an increase in conceptual understanding and science process skills in the experimental class compared to the control class. It can be concluded that the POE learning model can be used as an alternative to improve students' understanding of science science concepts and process skills in elementary schools.
Keywords POE learning model, conceptual understanding, and science process skills.
Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model Predict-Observe-Explain (POE) sebagai alternatif pembelajaran untuk meningkatkan pemahaman konsep dan keterampilan proses sains siswa. Desain eksperimen semua dengan tipe Nonequivalent Control Group Desain diterapkan pada penelitian ini. Populasi penelitian adalah seluruh siswa kelas IV di MI Nurul Islam Lampung Selatan. Teknik pengambilan sampel menggunakan Non Probability Sampling, dengan kelas IV A sebagai kelas eksperimen dan kelas IV B sebagai kelas kontrol. Instrument pemahaman konsep IPA berbentuk tes uraian dan penilaian SPS dengan lembar observasi praktikum. Teknik pengolahan data statistik dilakukan secara deskriptif dan inferensial dengan uji hipotesis menggunakan multivariate of variance (MANOVA) dengan taraf signifikansi 5 persen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata kelas eksperimen lebih tinggi dibanding kelas kontrol. Begitu juga hasil pengujian hipotesis diketahui bahwa terdapat peningkatan pemahaman konsep dan keterampilan proses sains pada kelas eksperimen dibanding kelas kontrol. Dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran POE dapat diajadikan alternatif untuk meningkatkan pemahaman konsep dan keterampilan proses sains IPA siswa di SD.
Kata kunci: model POE, pemahaman konsep, dan keterampilan proses sains.
Full Text:
PDFReferences
Albaar, Muhammad Ridha. Desain Pembelajaran untuk Menjadi Pendidik yang Profesional. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia, t.t.
Andriani, Reni, Muhali Muhali, & Citra Ayu Dewi. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran POE (Predict-Observe-Explain) Berorientasi Chemoentrepreneurship terhadap Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Larutan Penyangga [The Influence of the Chemoentrepreneurship Oriented POE (Predict-Observe-Explain) Learning Model on Students' Understanding of Concepts in Buffer Solution Material]. Hydrogen: Journal of Chemistry Education, 5 (2), 94–101.
Astawan, I. Gede, dan I. Gusti Ayu Tri Agustiana. Pendidikan IPA Sekolah Dasar di Era Revolusi Industri 4.0. Bali: Nilacakra, t.t.
Asyafah, Abas. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam) [Considering Learning Models (Theoretical-Critical Study of Learning Models in Islamic Education]. Tarbawy : Indonesian Journal of Islamic Education, 6 (1), 19–32.
Dewi, Suci Zakiah, dan H Tatang Ibrahim. “Pentingnya Pemahaman Konsep untuk Mengatasi Miskonsepsi dalam Materi Belajar IPA di Sekolah Dasar” 13, no. 01 (t.t.): 7
Dilla Desvi Yolanda, (2020), Pemahaman Konsep Matematika dengan Metode Discovery, tt.p: Guepedia, h. 19-20.
Faizah, Silviana Nur. (2020). Hakikat Belajar dan Pembelajaran.[The Nature of Learning and Teaching]. At-Thullab : Journal of Madrasa Teacher Education, 1 (2), 175
Gasila, Yesi, dan Syarifah Fadillah. “Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa dalam Menyelesaikan Soal IPA di SMP Negeri Kota Pontianak” 06, no. 1 (2019): 9.
Haerullah, Ade, dan Said Hasan. Rekonstruksi Paradigma Pembelajaran IPA (Teori & Praktik di Madrasah). Ponorogo: uwais inspirasi indonesia, t.t.
Jannah, Novaria Lailatul. (2017). Penerapan Model Pembelajaran POE (Predict, Observe, Explain) untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar.[Application of the POE (Predict, Observe, Explain) Learning Model to Improve Problem Solving Skills in Science Subjects in Elementary Schools]. Modeling: Journal of the PGMI Study Program, 4 (1), 32–46.
Lepiyanto, Agil. (2017). Analisis Keterampilan Proses Sains pada Pembelajaran Berbasis Praktikum.[Analysis of Science Process Skills in Practicum-Based Learning], Bioedukasi: Journal of Biology Education, 5 (2), 56–61.
Masgumelar, Ndaru Kukuh, dan Pinton Setya Mustafa. “Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan dan Pembelajaran,” t.t., 10.
Mirdad, Jamal. “Model-model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran)” 2, no. 1 (2020): 10.
Muna, Izza Alyatul. (2017). Model Pembelajaran POE (Predict-Observe-Explain) dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Keterampilan Proses IPA. [POE (Predict-Observe-Explain) Learning Model in Improving Understanding of Science Concepts and Process Skills]. El-Wasathiya: Journal of Religious Studies, 5 (1), 73–92.
Nasrudin, Juhana.(2019). Metodologi Penelitian Pendidikan: buku ajar praktis cara membuat penelitian. Bandung: Pantera Publishing.
Niken Septantiningtyas Rahman, dkk., (2021) Pembelajaran Sains. Jawa Tengah: Lakeisha, h. 12.
Nugraha, Dewanta Arya, Arifian Dimas, C Cari, A Suparmi, & Widha Sunarno. (2019). Meta Analisis Pengaruh Model Pembelajaran POE terhadap Pemahaman Konsep.[Meta Analysis of the Effect of the POE Learning Model on Concept Understanding]” Prosiding SNFA (National Seminar on Physics and Its Applications), 4, 174.
Nurliana, Aneu, Roni Rodiyana, & Yuyun Dwi Haryanti, (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Poe (Predict, Observe, Explain) terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa Sekolah Dasar. [The Effect of the Poe Learning Model (Predict, Observe, Explain) on Elementary School Students' Understanding of Science Concepts.]rosiding Seminar Nasional Pendidikan ], 1, 76–86.
Rizky Iqbal Prasetyo, Nur Hidayat, dan Arifian Dimas,(2019), “Studi Literature Model Pembelajaran POE,” Penguatan Pendidikan & Kebudayaan untuk Menyongsong Society 5.0, 704–10.
Rusydi Ananda dan Abdillah, (2018). Pembelajaran Terpadu (Karakteristik, Landasan, Fungsi Prinsip Dan Model), Medan: LPPPI, h. 2.
Sutrisno, Sutrisno, & Wulandari, Dewi. (2018). Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) untuk Memperkaya Hasil Penelitian Pendidikan.[Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) to Enrich Educational Research Results.] AKSIOMA : Journal of Mathematics and Mathematics Education,9, (1), 37–53
Suyono, (2015), Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar, Bandung: Remaja Rosdakarya, h. 10
Trianto Ibnu Badar al-Tabany, (2014), Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Konstektual: Konsep, Landasan dan Implementasinya pada Kurikulum 2013 (Kurikulum Tematik Integratif/TKI), Jakarta: Prenadamedia Group, h. 27-28
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.