Development of Student Worksheets with Contextual Teaching and Learning Approach for Learning Ecosystem
Abstract
Abstract Biology learning at SMAS Taman Siswa Sukadamai has not used worksheets as teaching materials, teachers only use textbooks in the learning process so that the teacher-centered biology learning process becomes uninteresting and monotonous. This study aims to produce ctl-based worksheets on ecosystem material. The model used in this study is the ADDIE development model which consists of 5 stages, namely analysis, design, development, implementation and evaluation. This research data collection technique through interviews, observation, questionnaires and tests. The research results based on the assessment of material experts obtained a score of 88 percent and media experts by 92 percentwith the category very suitable for use in learning. The teacher and student assessment responses during the try-out obtained a score of 90 percent for teachers and 83.37 percent for students in the very practical category for use in learning. The results of applying the CTL-based LKPD on ecosystem material to student learning outcomes obtained quite effective results with an n-gain value of 0.67 in the quite effective category. It can be interpreted that CTL-based worksheets on ecosystem material are very feasible and can be used in the learning process.
Keywords student worksheet, Contextual Teaching and Learning, Biology learning.
Abstrak Pembelajaran biologi di SMAS Taman Siswa Sukadamai belum menggunakan LKPD sebagai bahan ajar, guru hanya menggunakan buku paket dalam proses pembelajaran sehingga proses pembelajaran biologi yang terpusat pada guru menjadi tidak menarik dan monoton. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan LKPD berbasis ctl pada materi ekosistem. Model yang digunakan dalam penelitian ini adalah model pengembangan ADDIE yang terdiri dari 5 tahapan yaitu analisis, desain, pengembangan, implementasi dan evaluasi. Teknik pengumpulan data penelitian ini melalui wawancara, observasi, angket dan tes. Adapun hasil penelitian berdasarkan penilaian ahli materi memperoleh skor sebesar 88 persen dan ahli media sebesar 92 persen dengan kategori sangat layak digunakan dalam pembelajaran. Respon penilaian guru dan siswa saat uji coba mendapatkan skor sebesar 90 persen untuk guru dan 83,37 persen untuk siswa dengan kategori sangat praktis untuk digunakan dalam pembelajaran. Hasil penerapan LKPD berbasis CTL materi ekosistem terhadap hasil belajar siswa memperoleh hasil cukup efektif dengan perolehan nilai n-gain sebesar 0,67 dengan kategori cukup efektif. Dapat diartikan bahwa LKPD berbasis CTL materi ekosistem sangat layak dan dapat digunakan dalam proses pembelajaran.
Kata kunci lembar kerja siswa, contextual teaching and learning, pembelajaran Biologi.
Full Text:
PDFReferences
Agustina, T., Suastika, I. K., & Triwahyuningtyas, D. (2019). Pengaruh Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Lingkaran Kelas 5 SDN Tanjungrejo 2 Malang. Prosiding Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 3(1), 238–248.
Ambarwati, I., & Rochmawati. (2020). Buku Ajar Berbasis Contextual Teaching and Learning (CTL) Pada Mata Pelajaran Komputer Akuntansi Accurate. Jurnal Mimbar Ilmu, 25(3), 483–494. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/MI/article/view/28931
Budiono, J. D. (2014). BioEdu BioEdu. 3(3), 571–579.
Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat Pembelajaran Yang Efektif. At-Tafkir, 11(1), 85–99. https://doi.org/10.32505/at.v11i1.529
Hu, M., ALfian Hadi, Y., Jauhari, S., & Huri, H. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Student Centerd Learning (Scl) Pada Kelas V Sdn 1 Ketangga. Jurnal Didika: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2), 294–303. https://doi.org/10.29408/didika.v6i2.3045
Koerniantono, M. E. K. (2019). Pendidikan Sebagai Suatu Sistem. SAPA - Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 4(1), 59–70. https://doi.org/10.53544/sapa.v4i1.69
Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Ayu Amalia, D., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2020). Analisis Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 311–326. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Minawati, E. D., & Ayatussa’adah, A. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis CTL Materi Ekosistem Pada Peserta Didik Kelas VII MTs. Jurnal Penelitian Sains Dan Pendidikan (JPSP), 2(1), 1–15. https://doi.org/10.23971/jpsp.v2i1.2931
Mulyawati, Y., & Purnomo, H. (2021). Pentingnya Keterampilan Guru untuk Menciptakan Pembelajaran yang Menyenangkan. Elementa: Jurnal PGSD STKIP PGRI Banjarmasin, 3(2), 25–32. https://doi.org/10.33654/pgsd
Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967–974. https://doi.org/10.47492/jip.v1i5.177
Pardede, O. B., Br. Sitompul, D. L., Pinem, S. M. P., & Putrika, S. (2020). Eksistensi Perangkat Pembelajaran Dalam Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Siswa. Kode: Jurnal Bahasa, 9(3), 63–80. https://doi.org/10.24114/kjb.v9i3.19973
Pentury, H. J. (2017). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmu Kependidikan, 4(3), 265–272.
Prof., D. sugiyono. (2011). prof. dr. sugiyono, metode penelitian kuantitatif kualitatif dan r&d. intro ( PDFDrive ).pdf. In Bandung Alf (p. 143).
Raihany, V., Widjaya, S. D., Meliya, R., & Andi, A. (2022). Problematika Guru Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 5(2), 122. https://doi.org/10.17977/um0330v5i2p122-128
Susanti, S. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Contextual Teaching and Learning (Ctl)Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Siswa Kelas Iv. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 4(2), 172–181. https://doi.org/10.33369/dikdas.v4i2.17328
Trinaldi, A. (2022). Analisis Kebutuhan Penggunaan Bahan Ajar Berbasis Teknologi Infomasi. Jurnal Basicedu, 6(6), 9304–9314. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/4037
Valen & Satria, T. G. (2021). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 5(4), 2199–2208.
Wekke, I. S. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab. Penerbit Gawe Buku, 20(pembelajaran bahasa arab), 100.
Widiastuti, N. L. G. K. (2021). E-Modul dengan Pendekatan Kontekstual pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 435. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i3.37974
Widya, A. D. I., Pendidikan, J., & Volume, D. (2019). No Title. April, 29–39.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.