Students Mathematical Problem Solving Ability in Linear System with Two Variable
Abstract
Abstract Considering that mathematics has an important role in learning and in everyday life, the process of learning mathematics that hones the problem solving skills of people who play a role in solving the problem, usually mathematics based on this problem uses questions that contain elements of contextual problems that intersect with students' daily lives. . The aim is to describe students' mathematical problem solving abilities on the material of a two-variable system of linear equations. Class VIII students are the subjects of this research. The indicators according to Polya are (1) Understanding the Problem, (2) Developing a Plan, (3) Implementing a Solution Plan, (4) and Reviewing the Overall Answer. The result of this research is to have an average in the medium category. In the process of completing all Polya indicators, students were able to meet all indicators, but students who had moderate mathematical problem solving abilities were only able to fulfill the indicators of planning and reviewing overall answers, while students with low mathematical problem solving abilities could not fulfill all existing indicators.
Keywords mathematical problem solving ability, system of two variable linear equations.
Abstrak Mengingat matematika mempunyai peranan penting dalam pelajaran maupun kehidupan sehari-hari, proses belajar matematika yang mengasah kemampuan pemecahan masalah orang yang ikut berperan dalam penuntasan masalahnya, biasanya matematika yang berlandas masalah itu menggunakan soal berunsur permasalahan-permasalahan kontekstual yang bersinggungan dengan kehidupan sehari-hari siswa. Tujuannya untuk menggambarkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi sistem persamaan linear dua variabel. Siswa kelas VIII menjadi subjek pada penelitian kali ini. Indikator menurut Polya yaitu (1) Memahami Masalah, (2) Menyusun Rencana, (3) Melaksanakan Rencana Penyelesaian, (4) dan Melihat Kembali Jawaban Keseluruhan. Hasil dari penelitian ini adalah mempunyai rata-rata dalam ketegori sedang. Dalam proses penyelesaian semua indikator Polya siswa mampu memenuhi semua indikator, namu pada siswa yang memiliki kemampuan pemecahan masalah matematis sedang hanya mampu menenuhi indikator menyusun rencana dan melihat kembali jawaban keseluruhan, sedangkan siswa yang berkemmapuan pemecahan masalah matematis rendah tidak bisa memenuhi semua indikator yang ada.
Kata kunci kemampuan pemecahan masalah matematis, sistem persamaan linear dua variabel.
Full Text:
PDFReferences
Hendriana, Heris; Eti Rohaeti, Euis; Sumarmo, U. (2021). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa (N. Falah Atif (ed.); 3rd ed.). Refika Aitama.
Hendriana, Heris;Johanto, Tri;Sumarmo, U. (2018). The role of problem-based learning to improve students’ mathematical problem-solving ability and self confidence. Journal on Mathematics Education, 9(2), 291–299.
https://doi.org/10.22342/jme.9.2.5394.291-300
Hermawati, H., Jumroh, J., & Sari, E. F. P. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Materi Kubus dan Balok di SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 141–152.
https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i1.874
Indahsari, A. T., & Fitrianna, A. Y. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X Dalam Menyelesaikan Spldv. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(2), 77. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i2.p77-86
Nugraha, A. A. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel ( SPLDV ). Journal of Mathematics Education, 4(1), 59–64. https://doi.org/10.24014/sjme.v3i2.3897
Polya, G. (2021). Mathematics and Plausible Reasoning, Volume 1. Princeton
University Press.
Rachmawati, Y. I., Sugandi, E., & Prayitno, L. L. (2019). Senior High School Students’ Ability in Posing System of Linear Equations in Two Variables Problems. JRAMathEdu (Journal of Research and Advances in Mathematics Education), 4(1), 57–65. https://doi.org/10.23917/jramathedu.v4i1.6954
Raudho, Ziadatul; Handayani, T., & Syutaridho. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Soal Pytagoras Berdasarkan Langkah-Langkah Polya. Suska Journal of Mathematics Education, 6(2), 101–110. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/SJME/article/view/9061
Roebyanto, G., & Harmini, S. (2017). Pemecahan Masalah Matematika Untuk PGSD (N. Nur Muliawati (ed.); 1st ed.). PT Remaja Rosdakarya.
Rofi’ah, Nur;Ansori, Hidayah;Mawaddah, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 120.
https://doi.org/10.20527/edumat.v7i2.7379
Rosita, I., & Abadi, A. P. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Langkah-Langkah Polya. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 1059–1065.
Siahaan, E. M., Dewi, S., & Said, H. B. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Teori Polya Ditinjau dari Gaya Kognitif Field Dependent dan Field Independent pada Pokok Bahasan Trigonometri Kelas X SMA N 1 Kota Jambi. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 100. https://doi.org/10.33087/phi.v2i2.37
Stephan, M., & Akyüz, D. (2013). MUSINGS ABOUT MATHEMATICAL PROBLEM-SOLVINGRESEARCH: 1970-1994. Journal for Research in
Matematics Education, 43(5), 428–464.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.