Digital-Based Physics Pocket Book Design with Short Counting Methods for Junior High School Students

Fitri April Yanti, Muhammad Kristiawan, Reny Dwi Riastuti, Luluk Muthoharoh, Hendri Noperi

Abstract


Abstract This study aims to design a digital-based physics pocket book with a short calculation method for junior high school students. This type of research and development is used in this study. At the design stage, we selected the ADDIE model. The design phase includes: the analysis phase, the stage design, the stage of development. Research data obtained by reviewing the curriculum, interviews, and validation questionnaires. Class VII, VIII, IX students, as many as 9 people, became the subject of a limited trial in this study. Data analysis was carried out by reviewing curriculum content, descriptive interview results, and quantitative analysis for validation. The results showed that the design of a digital-based physics pocket book with a short calculation method was valid and could be used by Junior high school students.

 

Keywords digital book, pocket book, short count method, physics learning.

 

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk merancang buku saku fisika berbasis digital disertai cara hitung singkat bagi siswa SMP. Jenis penelitian dan pengembangan digunakan dalam penelitian ini.  Pada tahap perancangan, model ADDIE dipilih. Tahap perancangan meliputi: tahap analisis, tahap desain, tahap pengembangan. Data penelitian diperoleh dengan telaah kurikulum, wawancara, dan angket validasi. Siswa kelas VII, VIII, IX, sebanyak 9 orang, menjadi subyek uji coba terbatas dalam penelitian ini. Analisis data dilakukan dengan telaah isi kurikulum, deskriptif hasil wawancara, dan analisis kuantitatif untuk hasil validasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil rancangan buku saku fisika berbasis digital disertai cara hitung singkat dinyatakan valid dan dapat digunakan siswa Junior high school.

 

Kata kunci buku digital, buku saku, metode hitung pendek, pembelajaran fisika.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i3.pp1030-1037


Full Text:

PDF

References


Anjelita, R., Syamswisna, & Ariyati, E. (2018). Pembuatan Buku Saku sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Jamur Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7, 2–3.

Armelia, D., Prihatin, I., & Susiaty, U. D. (2019). Pengembangan Media Pocket Book Berbasis Discovery Learning terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 3(3). https://doi.org/10.30998/sap.v3i3.3586

Bestari , D. Yulianti, P. D. (2014). Pembelajaran Fisika Menggunakan Sea Berbantuan Games Untuk Mengembangkan Karakter Siswa Smp. Unnes Physics Education Journal, 3(3), 77–83.

Haerawati. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Strategi Pembelajaran Interaktif Siswa Kelas Ix-1 Smp Negeri 24 Makassar. 4(1), 1–23.

Hastutiningtyas, W. R., Maemunah, N., & Lakar, R. N. (2021). Gambaran Karakteristik Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) Dalam Mengontrol Emosi Di Kota Malang. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 5(1), 38–44.

Herawati, I., Putra, F. G., Masykur, R., & Anwar, C. (2020). Pocket Book Digital Berbasis Etnomatematika Sebagai Bahan Ajar Sekolah Menengah Pertama. Journal of Mathematics Education and Science, 3(1), 29–37. https://doi.org/10.32665/james.v3i1.132

Larasyanti, K. L., Fatmaryanti, S. D., & Al Hakim, Y. (2020). Pengembangan Pocket Book Of Physics ( PBOP ) Berbasis Android Sebagai Media Development of an Android-based Pocket Book of Physics ( PBOP ) as a Physics Learning Media JIPS : JURNAL INOVASI PENDIDIKAN SAINS. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (JIPS), 1(2), 68–72.

Muhammad, N. N., Taiyeb, A. M., & Azis, A. A. (2015). Pengembangan Buku Saku Pada Materi Sistem Respirasi untuk SMA Kelas XI. Biologi, Sains, Lingkungan, Dan Pembelajaran, 162–167.

Mundilarto. (2006). Penerapan Penilaian Otentik dalam Mata Pelajaran Fisika di SMP dengan Strategi Fikir. Jurnal Kependidikan, 1.

Novika, S., Harahap, R. H., & Rahmadany, E. (2021). Media Pembelajaran dan Minat Belajar Fisika Siswa SMP Dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3123–3130.

Ratnasari, Y. (2011). penerapan strategi SQ3R dan peta konsep dalam pembelajaran fisika ditinjau dari kemampuan memori siswa. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1, 126.

Suharsimi, A. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Asdi Mahasatya.

Sukenti, E. (2020). Pedagonal : Jurnal Ilmiah Pendidikan. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 04(April), 26–29.

Sulastri, E., Sunarsih, E., & Utama, E. G. (2020). Pengembangan Buku Saku Digital Berbasis Etnosains di Sekolah Dasar Kota Singkawang. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 522–531.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.