Correlation between Assertive Teaching Styles of Physics Teachers and Learning Outcomes of High School Physics Students
Abstract
Abstract: This research is ex-post facto research that aims to determine the correlation between assertive physics teachers teaching style and physics learning achievements of high school students in Kabupaten Soppeng. The population in this research were students of XI MIPA in SMA Negeri in Soppeng, while the samples based on Proportional Random Sampling technique was 269 students. The research instrument was Teaching Style questionnaire and archive documentation of students grades recap. Validation of the instrument using Gregory validity test, empirical validation and reliability test. The results showed the physics teacher used assertive teaching style with 85.50 percent while the student learning achievements were in high category with average of 86. From the analysis product moment correlation test results, the r-count value was 0.276 which was greater than the r table, 0.138 at a significance level of 5 percent thus the conclusion was assertive teaching style of physics teachers affects students physics learning achievements.
Keywords teaching style, assertive teaching style, learning outcomes
Abstrak Penelitian ini merupakan penelitian ex-post facto yang bertujuan untuk mengetahui ada tidaknya hubungan antara gaya mengajar asertif guru fisika terhadap hasil belajar fisika peserta didik SMA di Kabupaten Soppeng. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas XI MIPA di SMA Negeri se-Kabupaten Soppeng, sedangkan jumlah sampel berdasarkan teknik Proportional Random Sampling adalah 269 peserta didik. Instrumen penelitian berupa kuisioner Gaya Mengajar dan dokumentasi arsip rekap nilai peserta didik. Validasi instrumen menggunakan uji validitas Gregory, validasi empirik dan uji reliabilitas. Hasil penelitian menunjukkan guru fisika menggunakan gaya mengajar asertif dengan persentase sebesar 85,50 persen sedangkan hasil belajar peserta didik berada pada kategori tinggi dengan rata-rata 86. Dari analisis hasil uji korelasi product moment diperoleh nilai r hitung 0,276 yang lebih besar dari r tabel yaitu 0,138 pada taraf signifikansi 5 persen sehingga disimpulkan bahwa gaya mengajar asertif guru fisika berpengaruh terhadap hasil belajar fisika peserta didik.
Kata kunci: gaya mengajar, gaya mengajar asertif, hasil belajar.
Full Text:
PDFReferences
Book:
Ali, M. (2010). Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru Algesindo.
Arikunto, S. (2007). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Asdi Mahasatya.
Cowley, S. (2011). Panduan Manajemen Perilaku Siswa. Erlangga.
Grasha, A. F. (2002). Teaching with style. Allience Publisher.
Kasmadi, Sunariah, & Siti, N. (2013). Panduan Modern Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.
Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Thoifuri. (2007). Menjadi Guru Inisiator. Rasail Media Group.
Article in a Journal:
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Karataş, E., & Yalin, H. İ. (2021). The Impact of Matching Learning-Teaching Styles on Students’ Academic Achievement. Eurasian Journal of Educational Research, 21(94). https://doi.org/10.14689/ejer.2021.92.19
Male, V., Ansar, & Arwildayanto. (2021). Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 10(1).
Muthmainnah, S. N. (2018). Gaya Mengajar Guru Pemula dan Guru Profesional dalam Pembelajaran Matematika SMP di Klaten. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 3(2), 202–216.
Nurjanah, S., & Adman, A. (2018). ANALISIS GAYA MENGAJAR GURU KORESPONDENSI. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 18. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11760
Saleh, H. I., Danial, M., & Junda, D. M. (2017). Hubungan antara Gaya Mengajar Guru dan Gaya Belajar Peserta Didik dengan Minat dan Hasil Belajar Biologi Peserta Didik SMA di Kota Bulukumba. UNM Journal of Biological Education, 1(1), 80–88.
Official Document:
Dapodik. (2018). Data Pokok Pendidikan Dasar dan Menengah. Diakses dari:
http://dapo.dikdasmen.kemdikbud.go.id/.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 tentang Guru dan Dosen. 2005. Jakarta:
Depdiknas RI.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.