The Effect of Inquiry Learning on Students Critical Thinking Ability on the Topics of Regulation System
Abstract
Abstract Inquiry learning strategies are a series of learning activities that emphasize the process of thinking critically to find and find for yourself the answer to a problem in question. This study aims to determine the influence of inquiry learning strategies on the critical thinking ability of class XI science students of MIA Al-washliyah Kedaisianam. This research is in the form of quantitative research with a Quasi-experimental approach. The head of this study is students of class XI MIA 1 and XI MIA 2 Madrasah Aliyah Al-washliyah Kedaisianam Batu Bara school year 2022/2023. The design of this study is The Non-Equivalent Pretest Control Group Design. Data on students' critical abilities were collected using questionnaires. For then the research results obtained from the Non-test questionnaire in the experimental class and control class.Then the data obtained in the critical thinking ability analysis test of students of the two research classes were declared normally distributed and homogeneous and for the hypothesis test showed that the calculation of 20.071 more than t tabel 1.669, then it can be categorized as having an influence. And for a significant degree of less than 0.05 where 0.000 less than 0.05, then H0 is rejected and Ha is accepted and concluded there is an influence of inquiry learning strategies on students critical thinking ability on regulatory system materials.
Keywords critical thinking, inquiry learning strategies, regulatory systems.
Abstrak Strategi pembelajaran inkuiri merupakan serangkaian kegiatan pembelajaran yang menekankan pada proses berpikir secara kritis untuk mencari dan menemukan sendiri jawaban dari suatu masalah yang dipertanyakan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh strategi pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan berfikir kritis siswa kelas XI IPA MIA Al-washliyah Kedaisianam. Penelitian ini berupa penelitian kuantitatif dengan pendekatan Quasi eksperiment. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas XI MIA1dan XI MIA2 Madrasah Aliyah Al-washliyah Kedaisianam Batu Bara tahun ajaran 2022/2023. Desain penelitian ini adalah The Non-Equivalent Pretest Control Group Design. Data kemampuan kritis siswa dikumpulkan menggunakan angket. Untuk kemudian hasil penelitian yang diperoleh dari angket Non-test pada kelas eksperimen dan kelas kontrol. Kemudian data yang diperoleh pada uji analisis kemampuan berpikir kritis siswa dua kelas penelitian dinyatakan berdistribusi normal dan homogen dan untuk uji hipotesis menunjukkan bahwa thitung 20.071 lebih dari ttabel 1.669,maka dapat dikatagorikan memiliki pengaruh. Dan untuk taraf signifikan kurang dari 0,05 dimana 0,000 kurang dari 0,05, maka H0 ditolak dan Ha diterima dan disimpulkan terdapat pengaruh strategi pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada materi sistem regulasi.
Kata kunci: berpikir kritis, strategi pembelajaran inkuiri,sistem regulasi.
Full Text:
PDFReferences
Arikunto. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Alpian, Y., Anggreani, S. W., Wiharti, U., Soleha, N. M. (2019). Pentingnya pendidikan bagi manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66-72.
BP Abdurahman., dkk. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.
Helmiati. (2015). Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Juliansyah, N. (2011). Metodologi Penelitian. Jakarta : Prenada Media Group.
Khairiah, U, Faizah, S. Nur. (2020). Respon siswa terhadap penggunaan tematik dalam meningktkan kemampuan berfikir kritis siswa. Jurnal Ilmiah Dasar Islam, 2(1), 1-7.
Kartini, E. S. (2019). Pengaruh Startegi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemapuan Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV Di SDN 1 Gunung Agung. [Skripsi]. UIN Raden Intan Lampung.
Margiastuti, S. N. (2018). Penerapan Model Inquiry Terhadap Sikap Ilmiah dan Pemahan Konsep Siswa Dalam Tema Ekosistem. [Skripsi]. Universitas Negeri Semarang.
Masyud. S. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Jember: Lembaga Pengembangan Manajemen dan Profesi Kependidikan (LPMPK).
Nasution, W. N. (2017). Strategi Pembelajaran. Penerbitan Perdana
Nurdyansyah & Fahyuni. E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Sidoarjo : Nizamia Learning Center.
Nurhidayah & Fariyatul, E. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Sidoarjo: Nizamia Learning Center
Syafitri, E., Armanto, D., Rahmadani, E. (2021). Aksiologi kemampuan berfikir kritis siswa. Journal of Science and Social Research, 4(3), 320-325.
Sugianto, I., dkk. (2020). Efektivitas model pembelajaran inkuiri terhadap kemandirian belajar siswa di rumah. Jurnal Inovasi. 1(3), 159-170.
Sanjaya, W. (2019). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Susiningrum, D. (2018). Pengembangan instrumen penilaian kemampuan berpikir kreatif pada mata pelajaran ekonomi kelas X SMA Hang Tuah 1 Surabaya. JUPE. 6(3), 196-197.
Sanjaya, W. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Trisnadewi, K. A., Darsana, I. W., Wijasa, I. K. Ngurai. (2014). Penerapan pembelajaran inkuiri berbantuan media audiovisual untuk meningkatan aktivitas dan hasil belajar IPS siswa kelas V SD No.3 Tibubeneng Kuta Utara. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. 2(1).
Yusuf, Munir. (2018). Pengantar Ilmu Pendidikan. Palopo: Lembaga Penerbit Kampus IAIN Palopo.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.