Comparison of RADEC Learning Model and SQ3R Learning Model on Reading Interest of Elementary School Students
Abstract
Abstract Students’ interest in reading is increasingly demanded according to the challenges of the 21st century. However, students’ interest in reading decreases when technology develops, where the flow of data and information is getting faster and more complex. Therefore, there needs to be a learning model in the classroom to increase students’ reading interest. The study examines the RADEC learning model with the SQ3R learning model on students’ reading interests. This type of research is quantitative with quasi-experimental research. The research design used was a pre-test, post-test non-equivalent multiple group design. The population of this research is fifth-grade students in Tanete Rilau Subdistrict, Barru Regency, South Sulawesi. Sampling was done randomly. The results showed that the average reading interest of students in the RADEC learning model was higher than in the SQ3R learning model. There is a significant difference between the RADEC learning model and the SQ3R learning model on interest in reading for fifth-grade elementary school. Therefore, teachers can use the RADEC learning model to increase students’ reading interest in schools.
Keywords RADEC learning model, SQ3R learning model, reading interest.
Abstrak Minat membaca siswa semakin dituntut sesuai dengan tantangan abad 21. Namun minat baca siswa semakin berkurang seiring dengan berkembangnya teknologi, dimana arus data dan informasi semakin cepat dan kompleks. Oleh karena itu, perlu adanya model pembelajaran di kelas untuk meningkatkan minat baca siswa. Penelitian ini mengkaji model pembelajaran RADEC dengan model pembelajaran SQ3R terhadap minat baca siswa. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif dengan penelitian eksperimen semu. Desain penelitian yang digunakan adalah pre-test post-test nonequivalent multiple group design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas V di Kecamatan Tanete Rilau, Kabupaten Barru, Sulawesi Selatan. Pengambilan sampel dilakukan secara acak. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata minat baca siswa pada model pembelajaran RADEC lebih tinggi dibandingkan pada model pembelajaran SQ3R. Terdapat perbedaan yang signifikan antara model pembelajaran RADEC dan model pembelajaran SQ3R pada minat baca siswa kelas V SD. Oleh karena itu, guru dapat menggunakan model pembelajaran RADEC untuk meningkatkan minat baca siswa di sekolah.
Kata kunci: model pembelajaran RADEC, model pembelajaran SQ3R, minat baca.
Full Text:
PDFReferences
Ama, R. G. T. (2021). Minat Baca Siswa Ditinjau Dari Persepsi Keterlibatan Orangtua Dalam Pendidikan. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan.
https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.122
Asniar, A., Muharam, L. O., & Silondae, D. P. (2020). FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB RENDAHNYA MINAT BACA SISWA. Jurnal Ilmiah Bening : Belajar Bimbingan Dan Konseling. https://doi.org/10.36709/bening.v4i1.10484
Darlin, H., & Fitriani, E. (2020). Upaya Sekolah Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa. Jurnal Perspektif. https://doi.org/10.24036/perspektif.v3i4.335
Dewi, D. K., Safruddin, S., Setiawan, H., & Makki, M. (2021). PENGARUH METODE SQ3R TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN PESERTA DIDIK KELAS IV SDN 2 RUMAK TAHUN PELAJARAN 2020/2021. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 1(2), 44–51.
Dewi, R. S., Fahrurrozi, Hasanah, U., & Wahyudi, A. (2020). Reading Interest And Reading Comprehension. Talent Development & Excellence.
Elendiana, M. (2020). UPAYA MENINGKATKAN MINAT BACA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK).
https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.572
Fahmy, Z., Purwo Yudi Utomo, A., Edy Nugroho, Y., Tetty Maharani, A., Akhla Alfatimi, N., Izmi Liyana, N., Galih Kesuma, R., & Titi Wuryani, dan. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sastra Indonesia. https://doi.org/10.15294/jsi.v10i2.48469
Listini, L., Parwanti, S., Gunawan, G., Mustofa, M., & Danto, D. (2022). PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN WORD SQUARE PADA KELAS VIII. Jurnal Bindo Sastra, 5(2), 47–52.
Niswaty, R., Darwis, M., M, D. A., Nasrullah, M., & Salam, R. (2020). Fasilitas Perpustakaan Sebagai Media dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa. Khizanah Al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan.
https://doi.org/10.24252/kah.v8i1a7
Pohan, A. A., Abidin, Y., & Sastromiharjo, A. (2020). MODEL PEMBELAJARAN RADEC DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA. Seminar Internasional Riksa Bahasa, 250–258.
Rukli, R. (2022). The Impact of Students Assessing the Level of Difficulty Test Item on Interest and Motivation in Learning Mathematics. Randwick International of Education and Linguistics Science Journal, 3(2), 229–240. https://doi.org/10.47175/rielsj.v3i2.476
Sopandi, W. (2017). The quality improvement of learning processes and achievements through the read-answer-discuss-explain-and create learning model implementation. Proceeding 8th Pedagogy International Seminar, 8, 132–139.
Susanti, N. P. (2019). Penguasaan Konsep Dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Melalui Model Pembelajaran Read-Answer-Discuss-Explain-And-Create (Radec) Pada Materi Pemanasan Global. Universitas Pendidikan Indonesia.
Tarmidzi, T., & Astuti, W. (2020). Pengaruh Kegiatan Literasi Terhadap Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar. https://doi.org/10.33603/caruban.v3i1.3361
UMAR, W. (2021). MENINGKATKAN MINAT BACA SISWA MELALUI GERAKAN MAJALAH DINDING KELAS. SECONDARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah. https://doi.org/10.51878/secondary.v1i3.394
Yesika, D. H., Pribowo, F. S. P., & Afiani, K. D. A. (2020). Analisis Model Pembelajaran SQ3R Dalam Meningkatkan Membaca Pemahaman Siswa SD. Jurnal Pendidikan Modern, 6(1), 36–46.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.