Direct Instruction with SAVI Learning Model to Improve Students Mathematical Problem-Solving Ability A Descriptive Study

Suhartini Salingkat, Elok Faik Khotun Nihayah

Abstract


Abstract This research aims to describe the ability to solve the problems of students’ mathematics and through direct learners based on SAVI is expected to provide a change in the ability to solve problems of students class VII in Junior High School 6 Bualemo, especially on triangular material. This type of research is descriptive with a qualitative approach. The subjects in this study were two class VII students. The results of this study showed that students' math problem-solving abilities were still in the low category. The causes are 1) difficulty identifying the problem given, 2) difficulty determining the height of the triangle, 3) difficulty in calculating, 4) difficulty puts value into the formula, and 5) difficulty in making a partition of the triangle story problem. So, based on this information, the alternative solution is to apply direct learning based on SAVI. SAVI-based hands-on learning can provide a student's math problem-solving skills change from a low category to a high enough category. This can be demonstrated by the change in the class's grade point average from 36.78 to 81.05.

 

Keywords Mathematical Problem Solving Skills, Triangles, SAVI.

 

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa dan melalui pembelajaran langsung berbasis SAVI diharapkan dapat memberikan perubahan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas VII SMP Negeri 6 Bualemo khususnya pada materi segitiga. Jenis penelitian ini adalah deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah dua orang siswa kelas VII. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kemampuan pemecahan masalah matematika siswa masih berada dalam kategori rendah. Penyebabnya adalah: 1) kesulitan dalam mengidentifikasi soal yang diberikan, 2) kesulitan menentukan tinggi segitiga, 3) kesulitan dalam perhitungan, 4) kesulitan dalam menempatkan nilai ke dalam rumus yang ada, dan 5) kesulitan dalam membuat pemisalan dari soal cerita segitiga. Sehingga, berdasarkan informasi tersebut alternative penyelesaianya yaitu dengan menerapkan pembelajaran langsung berbasis SAVI. Pembelajaran langsung berbasis SAVI dapat memberikan perubahan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa dari kategori rendah menjadi kategori cukup tinggi. Hal ini dapat ditunjukkan dengan adanya perubahan nilai rata-rata kelas dari 36.78 menjadi 81.05.

 

Kata kunci: Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika, Segitiga, SAVI.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i3.pp952-967


Full Text:

PDF

References


Asmah. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Langsung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II SD Negeri 016 Buluh Kasap. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran) Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Riau, 1(1), 110–114. https://doi.org/10.33578/pjr.v2i1.4884

Moleong, L. J. (2016). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nazir, M. (2011). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Nurfatanah, Rusmono, & Nurjannah. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar Tema: Menyongsong Transformai Pendidikan Abad 21 (pp. 546–551). Retrieved from

http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/psdpd/article/view/10204/6617

Nurussilmah, R., Santi, V., & Aziz, T. (2020). Pengaruh Pembelajaran Savi (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Tingkat Kemampuan Awal Matematika Siswa SMK. JRPMS (Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah), 4(2), 26–34. Retrieved from http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jrpms/article/download/16461/9287/

Purba, O. N. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik (PMR). Axiom, VI(1), 1–13. Retrieved from http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/axiom/article/download/762/566

Rachmayani, D. (2014). Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Unsika, 2(2). Retrieved from https://journal.unsika.ac.id/index.php/judika/article/view/118

Runtukahu, T., & Kandou, S. (2016). Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak Kesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-ruz Media.

Rusman. (2011). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sumawardani, W., & Pasani, C. F. (2013). Efektivitas Model Pembelajaran SAVI Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Mengembangkan Karakter Mandiri Siswa. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 82–89. https://doi.org/10.20527/edumat.v1i1.576

Syadiah, S., Yulianti, & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Segitiga dan Segiempat. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 264–270. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3070

Taneo, P. N. L. (2016). Pembelajaran Model SAVI Berpendekatan Kontekstual Terhadap kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. JPMI: Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 1(1), 14–19. https://doi.org/10.26737/jpmi.v1i1.77

Utomo, D. P. (2012). Pembelajaran Lingkaran Dengan Pendekatan Pemecahan Masalah Versi Polya pada Kelas VIII di SMP PGRI 01 DAU. Widya Warta: Jurnal Online Unika Widya Mandala Madiun, (No. 1 Tahun XXXVI/Januari 2012), 145–158. Retrieved from http://portalgaruda.fti.unissula.ac.id/index.php?ref=browse&mod=viewarticle&article=116748

Widyastuti, R. (2015). Proses Berpikir Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Teori Polya Ditinjau Dari Adversity Quotient Tipe Climber. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 183–193. https://doi.org/https://doi.org/10.24042/ajpm.v6i2.48


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-sa4.footer##

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.