Content Analysis of Al-Islam and Kemuhammadiyahan Values on Multivariable Calculus Materials
Abstract
Abstract: The purpose of this research is to build a category of vector field material in Multivariable Calculus learning into the values of Al Islam and Muhammadiyah. The content analysis method uses MaxQDA to code the terms that emerge from the interview texts generated by the participants related to the intersection of the two subjects. The selection of participants is important in order to avoid bias in the description of the interview. Participants were selected 5 out of 31 students based on their knowledge of Multivariable Calculus material and experience in participating in organizational activities of the Muhammadiyah Student Association and the Orientation of Islamic Fundamentals. The results showed that there were three key categories, namely, death, hard work, and brotherhood. Since the vector principle is the same as the beginning of life and the final destination of a person, vector material is closely related to death. Likewise, integral material has a connection with hard work because the principle of line integral can be seen in line with the efforts made by someone. The vector field material is related to the theme of brotherhood because the principle of the vector field is in groups that can be seen as a collection of people.
Keywords: vector field, islam, muhammadiyah, multivariable calculus.
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah membangun kategori dari materi medan vektor dalam pembelajaran Kalkulus Peubah Banyak ke dalam nilai-nilai Al Islam dan Kemuhammadiyahan. Metode content analysis menggunakan MaxQDA untuk mengkodekan istilah-istilah yang muncul dari teks wawancara yang dihasilkan partisipan terkait dengan perpotongan dari dua buah subjek. Pemilihan partisipan menjadi penting agar terhindar dari bias deskripsi wawancara. Partisipan dipilih 5 dari 31 mahasiswa berdasarkan keilmuan pada materi kalkulus Peubah Banyak dan pengalaman dalam mengikuti kegiatan organisasi Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah dan Orientasi Dasar-Dasar Islam. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat tiga kategori kunci yaitu, kematian, kerja keras, dan persaudaraan. Karena prinsip vektor sama dengan awal kehidupan dan tujuan akhir seseorang, maka materi vektor erat kaitannya dengan kematian. Begitupula materi integral yang memiliki keterhubungan dengan kerja keras karena prinsip integral garis bisa dilihat sejalan dengan usaha yang dilakukan seseorang. Adapun materi medan vektor yang memiliki keterkaitan dengan tema persaudaraan karena prinsip medan vektor bekelompok yang dapat dilihat seperti kumpulan orang.
Kata kunci: medan vektor, islam, muhammadiyah, kalkulus peubah banyak.
Full Text:
PDFReferences
Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus Open, 2, 8–14. https://doi.org/10.1016/j.npls.2016.01.001
Bikner-Ahsbahs, A., Knipping, C., & Presmeg, N. (2015). Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education: Examples of Methodology and Methods. In Research in Mathematics Education (Vol. 17, Issue 3). Springer Science+Business Media. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9181-6
Chaerunnisa, C. (2017). Analisis Respon Mahasiswa Terhadap Mata kuliah Terintegrasi Islami Kemuhammadiyahan dan Penghayatan Terhadap Nilai Agama Islam. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(1), 9–22.
Fahrurrozi, F. fahrurrozi, Hayati, N., & Rohmi, M. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Terintegrasi Nilai-Nilai Islam pada Materi Pokok Bilangan Bulat dan Pecahan. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(20), 124–132.
Faruq, U. Al. (2020). Peluang Dan Tantangan Pendidikan Muhammadiyah Di Era 4.0. Ar-Risalah: Media Keislaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, XVIII(1), 13–30.
Fransiskus Fran, R. J. S. E. N. (2019). Pemodelan Matematis Untuk Persamaan Beda Potensial Listrik. Bimaster : Buletin Ilmiah Matematika, Statistika Dan Terapannya, 8(4), 691–698. https://doi.org/10.26418/bbimst.v8i4.35881
Hadi, W., & Faradillah, A. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika Terhadap Mata Kuliah Kemuhammadiyahan. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 85–96.
Hayyu, A. R. (2018). Lihatlah Lebih Dekat: Inspirasi Hidup dari Ilmu Alam dan Islam. In Inorganic Chemistry: Principles of Structure and Reactivity. Diandra Kreatif.
Kashefi, H., Ismail, Z., & Yusof, Y. M. (2010). Obstacles in the learning of two-variable functions through mathematical thinking approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 8(5), 173–180. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.024
Kashefi, H., Ismail, Z., & Yusof, Y. M. (2012). Overcoming Students Obstacles in Multivariable Calculus through Blended Learning: A Mathematical Thinking Approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 56(Ictlhe), 579–586. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.691
Maarif, S. (2015). Integrasi Matematika dan Islam dalam Pembelajaran Matematika. Infinity Journal, 4(2), 223–236. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/infinity.v4i2.p223-236
Muhammadiyah, P. P. (2000). Pedoman Hidup Islami Warga Muhammadiyah. In Pimpinan Pusat Muhamamdiyah. Pimpinan Pusat Muhammadiyah.
Rädiker, S., & Kuckartz, U. (2020). Focused Analysis of Qualitative Interviews With MAXQDA: Step by Step. In Maxqda Press.
Soebagyo, J., Umam, K., Purwanto, S. E., Maarif, S., & Ishaq Nuriadin, M. P. (2021). Modul Pembelajaran Kalkulus Peubah Banyak. Media Sains Indonesia.
Supriadi, N., & Diana, N. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Kalkulus Berorientasi Nilai Keislaman dan Berwawasan Lingkungan Dengan Pendekatan Guided Discovery.
Wulandari, S. R., & Isya, W. (2020). Eksplorasi Nilai-Nilai Karakter dalam Materi Aritmetika Sosial pada Mata Pelajaran Matematika. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 41–53.
Wulantina, E. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Yang Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman Pada Materi Garis Dan Sudut. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 367–373.
Yang, B., Kostková, J., Flusser, J., Suk, T., & Bujack, R. (2018). Rotation invariants of vector fields from orthogonal moments. Pattern Recognition, 74, 110–121. https://doi.org/10.1016/j.patcog.2017.09.004
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.