Development of Environmental and Technology Literacy-Oriented Science Comics as a Learning Media on Environmental Pollution

Gunawan Azis, Ida Hamidah, Amprasto Amprasto

Abstract


Abstract: Learning media in schools has provided added value in the teaching and learning process. Science textbooks are not enough to achieve ideal learning. One of them is to use comics which can be said to be a pretty good visual medium. The purpose of this research is to produce an edutainment-based comic learning media that can improve students environmental literacy and technological literacy. This study uses a research and development model (ADDIE). Researchers used data collection techniques by means of observation, interviews, documentation, questionnaires and tests. The data is processed so that it can improve students environmental literacy and technological literacy on environmental pollution materials. The subjects in this study were seventh grade students of the Bandung National Junior High School. The instrument used for data collection in this study was a test of environmental literacy and technological literacy. The data analysis technique used mixed type qualitative methods and at the time of product field testing with quantitative methods. In the form of assessments of material experts and media experts, attractiveness questionnaires and class test results.

Keywords comic media, edutainment science, environmental literacy, technology literacy and environmental pollution.

Abstrak Media pembelajaran di sekolah telah memberikan nilai tambah dalam proses belajar mengajar. Buku teks IPA tidak cukup untuk mencapai pembelajaran yang ideal. Salah satunya adalah dengan menggunakan komik yang bisa dikatakan sebagai media visual yang cukup bagus. Tujuan penelitian ini adalah menghasilkan media pembelajaran komik berbasis edutainment yang dapat meningkatkan literasi lingkungan dan literasi teknologi siswa. Penelitian ini menggunakan model penelitian dan pengembangan (ADDIE). Peneliti menggunakan teknik pengumpulan data dengan cara observasi, wawancara, dokumentasi, angket dan tes. Data tersebut diolah sehingga dapat meningkatkan literasi lingkungan dan literasi teknologi siswa pada materi pencemaran lingkungan. Subjek dalam penelitian ini siswa kelas VII SMP Nasional Bandung. Instrumen yang digunakan untuk pengumpulan data dalam penelitian ini adalah tes literasi lingkungan dan literasi teknologi. Teknik analisis data menggunakan metode kualitatif tipe campuran dan pada saat uji lapangan produk dengan metode kuantitatif. Berupa penilaian ahli materi dan ahli media, angket daya tarik dan hasil tes kelas.

Kata kunci sains edutainment, literasi lingkungan, literasi teknologi, pencemaran lingkungan.

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i2.pp734-743


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.