Development of Android-Based Interactive Learning Media on Listening, Imitating, and Reciting Materials for PAUD Students
Abstract
Abstract: At the Al Quran-based PAUDQ An Najah, they are required to innovate in learning activities during the pandemic. The learning media used in PAUDQ An Najah still uses paper media, so teachers have difficulty providing material during the pandemic. Researchers feel the need to develop android-based interactive learning media to improve the quality of learning during the Covid19 pandemic. The purpose of this study is to develop interactive learning media for the introduction of android-based Arabic vocabulary to assist teachers in the teaching process and to assist the role of parents in providing learning guidance to their children. The method used is Multimedia Development Life Cycle (MDLC), which has concept, design, material collecting, assembly, testing and distribution stages. This research produces interactive learning media applications that can be operated on parents' smartphones to support online learning. The conclusion of this study is that android-based interactive learning media is feasible to be applied to PAUDQ An Najah.
Keywords: Interactive Learning Media, MDLC, Android, PAUD
Abstrak: Pada PAUDQ An Najah yang berbasiskan Al Quran dituntut untuk berinovasi dalam kegiatan belajar pada masa pandemic. Media pembelajaran yang digunakan pada PAUDQ An Najah masih menggunakan media kertas, sehinga guru kesulitan memberikan materi pada masa pandemic. Peneliti merasa perlu mengembangkan media pembelajaran interaktif berbasis android untuk meningkatkan kualitas belajar selama masa pandemi Covid19. Tujuan penelitian ini mengembangkan media pembelajaran interaktif pengenalan kosa kata bahasa arab berbasis android guna membantu guru dalam proses mengajar serta membantu peranan orang tua dalam memberikan bimbingan belajar kepada anaknya. Metode yang digunakan Multimedia Development Life Cycle (MDLC), memiliki tahapan concept, design, material collecting, assembly, testing dan distribution. Penelitian ini menghasilakan aplikasi media pembelajaran interaktif yang dapat operasikan pada smartphone orang tua untuk mendukung pembelajaran daring. Kesimpulan dari penelitian ini media pembelajaran interaktif berbasis android layak untuk diterapkan pada PAUDQ An Najah.
Kata kunci: Media Pembelajaran Interaktif, MDLC, Android, PAUD.
Full Text:
PDFReferences
Herman Dwi Surjono. (2017). Multimedia Pembelajaran Interaktif. Vol. 6, pp. 29-41.
Islamiah, F., Firdani, L., & Asep, S. (2019). Konsep Pendidikan Hafidz Qur’an pada Anak Usia Dini. Vol.4, pp.110-123. 2020.
Masrul, Dkk. Pandemi Covid-19: Persoalan dan Refleksi di Indonesia. Yayasan Kita Menulis.
Mustika, M., Sugara, E. P. A., & Pratiwi, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Menggunakan Metode Multimedia Development Life Cycle. Vol. 2, pp. 121-126. 2017.
Hendri Adi, N., Fernandes, A. L., & Hermansyah, H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Kuliah Fisika Dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 103–114. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i1.414
Ramdani, A. M., & Bastian, A. (2018). Pengembangan Media Layanan Masyarakat Penanggulangan dan Pemanfaatan Sampah Berbasis Multimedia Menggunakan Metode MDLC. 42-50.
Soenyoto, P. (2017). Animasi 2D. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo Suryadi, Rudi Ahmad. Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta, 2018.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.Bandung : Alfabeta, CV.
Yunus, Y., & Sardiwan, M. (2018). Perancangan Dan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Komputer.. Pendidikan Teknologi Informasi Upi-Yptk. Vol. 5, pp. 31-41. 2008.
Y Yaswinda, Y Yulsyofriend, F Mayar - Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2018. Vol.2, no.11.
Zainudin, Ahmad. (2017). Pengenalan Android. Surabaya: Politeknik Negeri Surabaya.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.