Pengaruh interaksi lingkungan keluarga terhadap pemerolehan bahasa pada anak usia 3-4 Tahun

Silvia Dewi Rahmawati, Ramdhan Adi Wibowo Ramdhan, Dona Aji Dona

Abstract


The purpose of this study was to describe the language acquisition of children aged 3 years 10 months in terms of phonology, morphology, and syntax. This study was conducted using a descriptive qualitative method. The subject in this study was a 3 year 10 Month old girl with the initials Cila. The data in the study were in the form of speech produced by Cila which was collected using documentation, listening, and note-taking techniques. The findings of this study indicate that: 1) At the phonology level, the subject has mastered vowels well. While in the acquisition of consonants, there is one phoneme that is still difficult to pronounce, namely the phoneme /ŋ/. 2) At the morphology level, the vocabulary mastered by the subject is quite broad, including monomorphemic words and bound morpheme forms. 3) At the syntax level, the subject has been able to form good sentence patterns so that it produces complex sentences, including four types of sentences, namely imperative sentences, interrogative sentences, declarative sentences, and complex sentences.

Keywords: Language Acquisition; Children Aged 3-4 Years; Phonology; Morphology, Syntax


Full Text:

PDF

References


Akbar, V. K. (2023). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun di Paud Al-Anwar (Studi Kasus Muhammad Kaivan Arasyid). Ta'ehao: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 228-238.

Ardhyantama, V. & Apriyanti, C. (2021). Perkembangan Bahasa Anak. Yogyakarta: Stiletto Indie Book.

Arsanti, M. (2014). Pemerolehan bahasa pada anak (kajian psikolinguistik). Jurnal PBSI, 3(2).

Chaer, Abdul. (2009). Sintaksis Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Dardjowidjojo. (2003). Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Harsanti, C. N. (2021). Pemerolehan Bahasa Pertama terhadap Anak Usia 2 sampai 4 Tahun Menurut Tataran Morfologi dan Sintaksis. Jurnal Kualita Pendidikan, 2(2), 131-135.

Indah, Rohmani, N., & Abdurrahman. (2008). Psikolinguistik: Konsep dan Isu Umum. Malang: UIN Malang Press.

Isna, A. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 2(1), 62-69.

Mahmud, S. & Idham, M. (2019).Teori Belajar Bahasa. Banda Aceh. Banda Aceh: Syiah Kuala University Press.

Mulqiah, Z., Santi, E., & Lestari, D. R. (2017). Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Bahasa Anak Prasekolah (Usia 3-6 Tahun). Dunia Keperawatan: Jurnal Keperawatan dan Kesehatan, 5(1), 61-67.

Nazir. (2011). Metode penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Nissa, K. A., Zahrah, N. A., & Putra, D. A. K. (2022). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3-4 Tahun (Studi Kasus Pada Siswa Paud Pitara Pondok Cabe Ilir, Tangerang Selatan). MEDAN MAKNA: Jurnal Ilmu Kebahasaan Dan Kesastraan, 20(1), 74-84.

Prasetiawan, D. (2017). Pemerolehan bahasa pada anak suku Sasak dalam perspektif Psikolinguistik. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra UPI, 17(1), 77-85.

Puspita, Y., Hanum, F., Rohman, A., & Muhyar, Y. (2022). Pengaruh Lingkungan Keluarga untuk Perkembangan Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4888-4900.

Rafiyanti, F. (2020). Pemerolehan Morfologi dan Sintaksis pada Anak Usia 2-4 Tahun (Kajian Psikolinguistik). Jurnal Konfiks, 7(2), 53-62.

Santrock, J. W. (2018). Educational psychology. New York: McGraw-Hill Education.

Saputri, R. (2018). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun. JURNALISTRENDI: JURNAL LINGUISTIK, SASTRA, DAN PENDIDIKAN, 3(1), 210-214.

Suparman, S. (2022). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun. Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1), 67-77.

Ulfa, M. (2017). Pemerolehan Fonologi, Morfologi, dan Sintaksis Anak Usia 2, 5-3 Tahun. Journal Proceeding, 1(1).

Usman, H. (2015). Studi pemerolehan bahasa pada anak usia 4 tahun (kajian sintaksis). Jurnal Linguistik Terapan, 16-28.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Faksara%2Fv25i2.pp560-570

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats