Representasi karakter tokoh Jati Wesi dalam Novel Aroma Karsa Karya Dee Lestari dan pemanfaatannya sebagai pembelajaran Bahasa Indonesia
Abstract
The character of Jati Wesi in theinovel Aroma Karsa has a character thattcanbbeeuseddas a good roleemodel forrreaders, including theeyounger generation. The representation of the character of Jati Wesi contains several values of character education. The purpose of this article isstoodescribe (1) theeintrinsic elements offthe Aroma Karsa novel, (2) the character educationivalues represented by the character Jati Wesi in Dee Lestari's Aroma Karsa novel, and (3) the utilization of the representation of the value of Jati Wesi character education in learning Indonesian. The research methodiused is a qualitative descriptive method. The source of data in this study is the novel Aroma Karsa by Dee Lestari in the form of text and quotes in the novel document. The results of the research found are (a) there are intrinsic elements of Dee Lestari's Aroma Karsa novel including themes, plot, characterizations, setting, point of view, and mandate, (b) there are four values of character education that represent the character of Jati Wesi. Theivalues of character education are hard work, creative, independent, and curiosity, and (c) the representation of the values of characterieducation can be used for learning Indonesian.
Keywords: representation, character education, Indonesian language
Full Text:
PDFReferences
Anggraini, Purwati. (2018). Representasi Karakter Cinta Indonesia dalam Novel Kaki Langit Talumae dan Pengembangannya sebagai Media Pembelajaran (Representation of Nationalism in Novel Kaki Langit Talumae and Its Development as A Learning Media). Jurnal Bahasa, Sastra dan Pembelajarannya, 8(1): 1-14. http://dx.doi.org/10.20527/jbsp.v8i1.4808.
Dewi, E. T., & Anas, Ahmadi. (2022). Persepsi Subjektif Tokoh Jati Wesi dalam Novel Aroma Karsa Karya Dee Lestari. Bapala. 9(2): 59-71.
Farida, A. N., & Al-Ma'ruf, A. I. (2019). Perspektif Gender Novel Aroma Karsa Karya Dee Lestari dan Relevansinya dengan Bahan Ajar di SMA. Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Harmanti, M. H. (2020). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter pada Novel “9 Matahari” Karya Adenita. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 3(1), 183-194. http://dx.doi.org/10.22460/p.v3i2p183-194.4642
Irma, C. N. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Ibuk Karya Iwan Setyawan. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya. 11(1), 14-22.
Koswara, D., Permana, R., & Suherman, A. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Anak Guha Karang Legok Pari Karya Hidayat Susanto. Lokabasa, 11(2), 127-135. https://doi.org/10.17509/jlb.v11i2.29145
Lestari, Dee. (2018). Aroma Karsa. Bentang Pustaka.
Mamluah, K. (2017). Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Bertokoh Dahlan Iskan dan Pemanfaatannya sebagai Bahan Ajar Teks Novel. DIALEKTIKA: jurnal bahasa, sastra, dan pendidikan bahasa dan sastra Indonesia, 4(1), 115-145. https://doi.org/10.15408/dialektika.v4i1.7003
Nurhuda, T. A., Waluyo, H. J., & Suyitno, S. (2017). Kajian Sosiologi Sastra dan Pendidikan Karakter dalam Novel Simple Miracles Karya Ayu Utami serta Relevansinya pada Pembelajaran Sastra di SMA. DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 18(1): 103-117. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v18i1.3090
Nurmaida, Mia., Muhammad, Kamaludin., & Ririn, Risnawati. (2020). Representasi Nilai-Nilai Moral dalam Novel" Assalamualaikum Calon Imam (Analisis Semiotika Roland Barthes terhadap Tokoh Dokter Alif). Jurnal Audiens, 1(1): 9-16. https://doi.org/10.18196/ja.1102
Saddhono, K., Waluyo, H. J., & Raharjo, Y. M. (2017). Kajian Sosiologi Sastra dan Pendidikan Karakter dalam Novel Nun pada Sebuah Cermin Karya Afifah Afra serta Relevansinya dengan Materi Ajar di SMA. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 6(1), 16-27. http://dx.doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v6i1.8627
Saputri, L. C., & Laeliyah, Y. N. (2021). “Nilai Pendidikan Karakter pada Novel Perahu Kertas Karya Dewi Lestari”. KLITIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2): 88-101. https://doi.org/10.32585/klitika.v2i2.808
Sulastri, S., & Alimin, A. A. (2017). Nilai Pendidikan Karakter Kerja Keras dalam Novel 2 Karya Donny Dhirgantoro. Jurnal Pendidikan Bahasa,6(2), 156-168. http://dx.doi.org/10.31571/bahasa.v6i2.619
Sultoni, A., Utomo, H. W., & Alika, S. D. (2020). Pandangan Dunia Okky Madasari Tentang Pendidikan Karakter dalam Novel Pasung Jiwa dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Sastra di SMA. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 133-140. http://dx.doi.org/10.29300/disastra.v2i2.2978
Tarsinih, Eny., & Putri Pebriatun. 2020. “Gaya Bahasa dalam Novel Aroma Karsa Karya Dee Lestari sebagai Bahan Ajar Sastra dan Model Pembelajarannya di SMA. Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 4(2), 97-101. http://dx.doi.org/10.25157/literasi.v4i2.3937
Utami, Sri., Budhi, Setiawan., & Ani, Rakhmawati. (2017). Kajian Feminisme dan Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Jejak Cinta Sevilla Karya Pipiet Senja serta Relevansinya sebagai Bahan Ajar Sastra di SMA dan SMK Kota Surakarta. BASASTRA. 5(2), 122-142.
Qur’ani, H. B., Purwati, Anggraini., & Joko, Widodo. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Antares Karya Rweinda. Jurnal Ilmiah Telaah. 7(1), 100-106. https://doi.org/10.31764/telaah.v7i1.6935
Wardani, Y. F. (2018). Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Rindu Karangan Tere Liye: Tinjauan Psikologi Karakter. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 246-274. https://doi.org/10.21009/AKSIS.020207
Wibowo, B. J., Andayani., & Sri, Hastuti. (2021). Unsur Intrinsik Novel "Aroma Karsa" Karya Dee Lestari dan Pemanfaatannya sebagai Materi Ajar Sastra di Kelas XII SMA. Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya. 9(1), 90-104. https://doi.org/10.20961/basastra.v9i1.43199
Zahar, E., & Putri, A. (2020). Nilai Pendidikan Karakter pada Karakter Tokoh Nadine Adella Ulani dalam Novel Alone Karya Chelsea Karina. Aksara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 28-38. http://dx.doi.org/10.33087/aksara.v4i1.164
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Faksara%2Fv24i1.pp40-56
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats