Pemanfaatan Media Pembelajaran Macromedia Flash Mata Pelajaran Sejarah Kelas X MAN 2 Bandar Lampung

Arif Rahman Muhayat, Maskun Maskun, Suparman Arif

Abstract


The aim of this research is to know the increasing of student cognitive domain studying on learning with macromedia flash learning on history subject of X grade social science in MAN 2 Bandar Lampung on academic year 2016/2017. Problem formulation of this research is “what accour in increasing studying result on cognitive domain on learning by utilizing macromedia flash learning on history subject of X grade social in MAN 2 Bandar Lampung?” The research method used is an experimental method with a qualitative approach, one-shot case study design. According to the research, it is concluded that learning by utilizing macromedia flash interactive multimedia learning cs 8 can increase the studying result of student cognitive domain.

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan hasil belajar ranah kognitif siswa pada pembelajaran dengan media pembelajaran macromedia flash Mata Pelajaran Sejarah Kelas X MAN 2 Bandar Lampung 2016/2017. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah “Apakah terjadi peningkatan hasil belajar ranah kognitif pada pembelajaran dengan memanfaatkan media  Pembelajaran Macromedia Flash Mata Pelajaran Sejarah Kelas X MAN 2 Bandar Lampung?.” Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen dengan pendekatan kualitatif, desain one-shot case study. Berdasarkan hasil penelitian disimpulkan bahwa pembelajaran dengan memanfaatkan media pembelajaran macromedia flash dapat meningkatan hasil belajar ranah kognitif siswa.

Kata kunci: macromedia flash, pemanfaatan, sejarah

Full Text:

PDF

References


Agus dan Katrin. 1996. Media Teknologi. Universitas Terbuka. Jakarta.

Azhar Arsyad. 2005. Media Pembelajaran. PT. Raja Grafindo Persada. Jakarta.

Kemendikbud. 2013. Buku Guru “Sejarah Indonesia. Politeknik Negeri Media Kreatif. Jakarta.

Miarso, Yusufhadi. 2004. Menyemai benih teknologi pendidikan. Kencana Predana Media Group. Jakarta.

Shidu, Manjit Singh. 2010. Technology-Assisted Problem Solving for Engineering Education. Interactive Multimedia Aplications. IGI Global. New York.

Sugiyono, 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung. Alfabeta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.