PENGEMBANGAN TARI KREASI BERBASIS TEMA PADA ANAK USIA (5-6) TAHUN DI KOTA PALEMBANG

Okta Narita Marani, Mahyumi Rantina

Abstract


This development research aims to develop and produce theme-based creative dance products for children aged (5-6) years in Palembang City that are valid and practical. The research model used in this study is the ADDIE development (Analyze, Design, Develop, Implement, Evaluate) with modifications at the evaluation stage, namely Tessmer with self-evaluation, expert review, one to one, and small group stages. Data collection techniques using interviews, walkthrough and observation using a checklist. The results showed that the percentage value of validation by the material validator was 84.37% and the percentage value of validation by the media validator was 84.09%, an average product validation was obtained as a whole with a percentage value of 84% with a very valid category, which means that creative dance is based on the theme is said to be valid which has been reviewed in terms of indicators and items of material and media assessment. The results of the one to one evaluation stage involving three children obtained a percentage of 91.67% and the small group evaluation stage involving five children produced a percentage of 93.3%, from the two stages an average of 92.48% was obtained. very practical category. It can be concluded that theme-based dance creations are valid and practical for children aged (5-6) years in Palembang City.

Full Text:

PDF

References


Aini, A. N., Anggoro, B. S., & Putra, F. G. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Transportasi Program Linier Berbantuan Sparkol. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(3), 289–296. https://doi.org/10.30738/union.v6i3.2986

ANDINI, M. (2022). STRATEGI GURU DALAM MEMINIMALISIR HAMBATAN PADA PROSES PEMBELAJARAN TEMATIK DI MIN 2 BANDAR LAMPUNG (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).

Anggraini, M. (2022). Pengembangan Media Audio Visual Berbasis Lagu Muatan Moral Pada Anak Usia Dini ( 5-6 ) Tahun Di Kota Prabumulih.

Asmarani, r. (2020). Pendidikan Seni Tari. jawa timur: LPPM UNHASYTEBUIRENG JOMBANG

Cahyaningtyas, A. S. (2020). Pembelajaran Menggunakan Augment Reality Untuk Anak Usia Dini Di Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 5(1), 20. https://doi.org/10.33394/jtp.v5i1.2850

Darmadi, H., & MM, M. (2018). Asyiknya belajar sambil bermain. Guepedia.

Delia, A. S., & Yeni, I. (2020). Rancangan Tari Kreasi terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1071–1079.

Departemen Pendidikan Nasional, Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional (UU RI No.20 Tahun 2003) dan peraturan pelaksanaannya, (Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2003) hlm.4

Devi, T. R. (2020). PENGEMBANGAN TARI KREASI KALISIR (KALI PASIR) DAERAH PASIRIAN KABUPATEN LUMAJANG KELAS 4 DI SEKOLAH DASAR (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).

Ekawati, N. A., Studi, P., Guru, P., Anak, P., & Dini, U. (2022). Pengembangan video interaktif untuk materi sains anak usia (5-6) tahun di ogan komering ulu skripsi.

Eki, M. (2015). Meningkatkan Sosial Emosional Anak Melalui Seni Tari Kreasi di kelompok B Pada TK Negeri Pembina Sipatana KotaGorontalo. Skripsi, 1(153411092).

Erniwati, & Fitriani, W. (2020). Faktor-faktor penyebab orang tua melakukan kekerasan verbal pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak usia Dini, 4(1), 1–8.

FKIP UNSRI. (2021). Buku Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah. Indralaya: Universitas Sriwijaya.

Hadi, y. s. (2018). revilitas tari tradisional . yogyakarta : ISI Yogyakarta.

Kemdikbud. (2014). Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta:Kemdikbud

Khairi, H. (2018). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini dari 0-6 Tahun. Jurnal Warna, 2(2), 15–28. ejournal.iaiig.ac.id

Kusumastuti, A., Khoiron, A. M., & Achmadi, T. A. (2020). E-book. Metode Penelitian Kuantitatif. Deepublish.

Munawaroh, L., & Khotimah, N. (2018). Penerapan Kegiatan Tari Kreasi Dalam Kemampuan Kinestetik Anak Kelompok B TK Aisyiyah Bustanul Athfal Kalijaten Taman Sidoarjo. Jurnal PAUD Teratai, 7(1), 1-10.

Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains Dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections, 6(1), 23-33.

NATALISA, D. (2016). PENGEMBANGAN TARI SEMUT BERBASIS PENDIDIKAN KARAKTER DI SD MUHAMMADIYAH 8 DAU MALANG (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).

Nurdyansyah, N., & Lestari, R. P. (2020). Pembiasaan Karakter Islam Dalam Pengembangan Buku Ajar Bahasa Jawa Piwulang 5 Pengalamanku Kelas I MI Nurur Rohmah Jasem Sidoarjo. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(2), 35-49.

Nurlaili, N. (2018). Sumber Belajar dan Alat Permainan untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Al Fitrah: Journal Of Early Childhood Islamic Education, 2(1), 229-241.

Ningrum, Elsa Marselia (2018). Pengembangan Media Rare Plant and animal World Pada pembelajaran tematik kelas II SDN Sumbersari I Malang. Bachelors Degree (S1) thesis, University Of Muhammadiyah Malang.

Oktaviani, N., Astuti, W., & Firdiansjah, A. (2019). Pengaruh kepuasan konsumen terhadap pembentukan komitmen pelanggan dan e-WOM pada pengguna aplikasi e-money “OVO”. Jurnal Manajemen dan Pemasaran Jasa, 12(1), 93-112.

Pekerti, w. (2018). metode pengembangan seni. tanggerang selatan: universitas terbuka.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 146 Tahun, 2014. Tentang kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini.

Pratama, D. P. (2018). Pengembangan Tari Kreasi untuk Penanaman Karakter Go Green di Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).

Putra, D. D., Okilanda, A., Arisman, A., Lanos, M. E. C., Putri, S. A. R., Fajar, M., ... & Wanto, S. (2020). Kupas Tuntas Penelitian Pengembangan Model Borg & Gall. Wahana Dedikasi: Jurnal PkM Ilmu Kependidikan, 3(1), 46-55.

Pratiwi, Elsa Tri. (2020). Pengembangan Permainan Ular Tangga Subtema Anggota Tubuh untuk Anak Kelompok B di Taman Kanak-kanak (Doctoral dissertation, Sriwijaya University).

Pratiwi, I., Syafdaningsih, S., & Rukiyah, R. (2018). Pengembangan Alat Bermain Papan Magnetik Maze Untuk Anak. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 138–147. https://doi.org/10.17509/cd.v9i2.11156

Rayanto, Y. H. (2020). E-book. Penelitian Pengembangan Model Addie Dan R2d2 Salam, s. (2020). E-book. pengetahuan dasar seni rupa. makassar: badan penerbit UNM.

Sudarmanto, E., Kurniullah, A. Z., Revida, E., Ferinia, R., Butarbutar, M., Abdilah, L. A., ... & Suyuthi, N. F. (2021). E-book. Desain penelitian bisnis: Pendekatan kuantitatif. Yayasan Kita Menulis.

Susanto, A. (2021). E-book. Pendidikan anak usia dini: Konsep dan teori. Bumi Aksara.: Teori & Praktek. Lembaga Academic & Research Institute.

Tesmmer, M. (1993). Planning and Conducing Formative Evaluation, London: Kongan Page.

Utami, Karina. Sri Sumarni, & Rukiyah. (2020). Pengembangan bahan ajar berbasis video interaktif untuk pengenalan negaraku pada anak kelompok A: (Doctoral dissertation, Sriwijaya University).

Utomo, A. Y., & Ratnawati, D. (2018). Pengembangan Video tutorial dalam pembelajaran sistem pengapian di SMK. Jurnal Taman Vokasi Vol, 6(1).

Vitasary, V. R., Studi, P., Guru, P., Anak, P., & Dini, U. (2020). Untuk Anak Kelompok B Di Taman Kanak-Kanak Universitas Sriwijaya Tahun 2020.

Wisnawa, K. (2020). E-book. Seni Musik Tradisi Nusantara. Nilacakra.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Anak under by Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics

View My Stats