EFEKTIVITAS MODEL PROBLEM BASED LEARNING DITINJAU DARI KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA

Hani Ervina Pansa, Haninda Bharata, M. Coesamin

Abstract


This research aimed to know the effectiveness of problem based learnimg model viewed by students' mathematical communication skill. This research design was posttest only control group. The population of this research was all students of grade VIIst of SMPN 26 Bandar Lampung in academic year of 2014/2015 that was distributed into 10 classes. The samples of this research were students of VII-G and VII-H class who were taken by purposive sampling technique. This research data were data of mathematical communication skill. Based on the analysis of data, the proportion of students who have good mathematical communication skill in problem based learning model was over 0,5 and higher than conventional learning. Thus, viewed by students' mathematical communication skill, problem based learning model was effective and more effective than conventional model.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas model problem based learning ditinjau dari kemampuan komunikasi matematis siswa. Desain penelitian ini adalah posttest only control group. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMPN 26 Bandar Lampung tahun pelajaran 2014/2015 yang terdistribusi dalam sepuluh kelas. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas VII-G dan VII-H yang diambil dengan teknik purposive sampling. Data penelitian ini adalah data kemampuan komunikasi matematis siswa. Berdasarkan hasil analisis data, proporsi siswa yang memiliki kemampuan komunikasi matematis baik pada model problem based learning lebih dari 0,5 dan lebih tinggi daripada model konvensional. Dengan demikian, ditinjau dari kemampuan komunikasi matematis siswa, model problem based learning efektif dan lebih efektif daripada model konvensional.

Kata kunci: komunikasi matematis, model konvensional, problem based learning


Full Text:

PDF

References


Herman, Tatang. 2006. Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematis Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Perpustakaan UNY. [Online]. 1(1): 52. Tersedia di http://eprints.uny.ac.id. (diakses pada 23 November 2014).

NCTM. 2000. Communication on Imperative for Change. Virgina: The NCTM. [Online]. Tersedia di http://www.nctm.org. (diakses pada 4 November 2014).

OECD. 2013. What Students Know and Can Do Student Performance in Mathematics, Reading, and Science. [Online]. Tersedia di www.oecd.org (diakses pada 20 Oktober 2014).

TEAMS. 1993. Communication. [Online]. Tersedia di http://teams.lacoe.edu. (diakses pada 26 November 2014).

Widoyoko, Eko Putro. 2012. Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.