Efektivitas Penerapan Matematika dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS

Evi Nainggolan, Arnelis Djalil, Erimson Siregar

Abstract


The study was a quasi-experimental research with the entire population of junior high school students in grade VII Bina Mulya Belfast school year 2011/2012.  Study sample is a class VII A and VII C are taken by using Random Sampling  Purposive techniques. The purpose of this study to determine whether the type of cooperative learning model TPSeffective when applied to teaching junior high  math class VII student Bina Mulya Belfast Lessons Year 2011/2012 when compa-red to conventional learning. The results showedthat the TPS type of cooperative learning effectively applied to improve student learning outcomes.

Keywords: Cooperative TPS, and Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Hamalik, Oemar.2004. Proses Belajar Mengajar. Bumi Aksara. Jakarta

Lie, Anita. 2008. Mempraktikkan Cooperative Learning Di Ruang-Ruang Kelas. PT Gramedia Widiasarana Indonesia. Jakarta.

Lyman, Frank. Think Pair Share: An Expanding Teaching Technique. Science Education Resource Center http://serc. carleton.edu/introge/interactive/think,pair,share.html

Diakses tanggal 25 Desember 2010

Popham, W. james dan Eva L. Baker.2005. Teknik Mengajar Secara Sistematis. Rineka Cipta. Jakarta.

Sudjana. 2005. Metode Statistika. Tarsito. Bandung.

Veithzal, Rivai. 1999. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Efektivitas Belajar Mahasiswa. Depdiknas. Jakarta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.