PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING DENGAN MEDIA PAPAN OPERASI MATRIKS

Inung Darmayanti, Sofia Sa'o, Maria Fatima Mei

Abstract


Abstract
The purpose of this research is to increase the historical value of material through a guided inquiry model with the medium of mɑtrix operation of the matrix material. This research uses classroom action research. The subjects in this study were 20 students of class XI MIPA Islamic Private High School Muthmainnah Ende. The data analysis technique used is the analysis of teacher activity data and student activity well as analysis of learning test results. The results showed that guided inquiry learning matrix operation board media could improve student learning outcomes matrix material with the percentage of student activity from 64% in cycle I increasing 18% to 82% in cycle II. Teacher activity in cycle I 77.75% increased 9.75% to 87.50% in cycle II. The average value in the initial test was 44.25, increased by 29.5 in the first cycle with an average of 73.75, and the second cycle increased by 11 values in the second cycle with an average of 84.75. The completeness of the scores on the initial test was 20% of students who completed a cycle, I increased by 45% students who completed and in cycle II increased by 45% to 90% of students who completed.

Keywords: guided inquiry: learning outcomes; matrix operation board media

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v9i1.pp59-69


References


Agung, L & Suryani, N. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Penerbit Ombak (Anggotan IKAPI)

Arikunto, S. (2008). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Arikunto. dkk. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Asnani, Jamal Ma’. (2011). 7 Tips Aplikasi Paikem (Pembelajaran Aktif, kreatif, dan Menyenangkan). Yogyakarta: DIVA Press

Asri, P. N., Yuniarti, T. & Widyastuti. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung. Vol 6 (1)

Fauziah, dkk. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Materi Perkalian Matriks Bercirikan Penemuan Terbimbing Untuk Siswa SMK Kelas X. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. 1, 1721 -1729.

Hanafiah & Suhana, C. (2010). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Refika Aditama.

Kartono Kartini. (1990). Pengantar Metodologi Riset Sosial. Bandung: Mandar Maju.

Kusumah, W. (2010). Mengenal penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Indeks.

Mei, M. F. (2016). Pembelajaran Matematika Dengan Model Siklus Belajar (Learning Cycle) 5E Pada Materi Refleksi Dan Translasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP, Tesis, Tidak Diterbitkan, Universitas Negeri Surabaya. Surabaya.

Prasojo. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Berbasis Inquiri Terbimbing Untuk Meningkatkan KPS dan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains. 4 (2) : 130-141.

Samsidar, W., Coesamin, M. & Bharata, H. (2019). Pengaruh Pembelajaran Inquiry Terbimbing Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung. Vol. 7(3).

Seko, W. M. M. D. S. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Etnomatematika Gomo Toma ‘Congklak’ untuk Materi OPerasi Bilangan Bulat Pada Siswa Kelas VII SMPK Alvarez Paga Tahun Pelajaran 2018/2019. Jupika: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores. Vol. 3 (1).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.