Pengaruh Model Pembelajaran kooperatif tipe Two Stay Two Stray (TSTS) Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa

Verko Hadi Yusuf, Sugeng Sutiarso, Sri Hastuti Noer

Abstract


The Influence of Two Stay Two Stray (TSTS) Cooperative Learning Model toward StudentsConceptual Mathematical Understanding. This research aimed to examine the influence of TSTS towards student’sconceptual mathematical understanding. The population of this research was all the eighth grade students of SMP Negeri 1 Kasui Way Kanan in the odd semester of the 2018/2019 academic year as many as 118 student’s that were distributed into four classes. The samples of this research were students of class VIII-C consist of 30 students and VIII-D consist of 30 students which were chosen by purposive sampling technique. This research used the posstest only control group design. The research data were obtained through test of conceptual mathematical understanding. The data analysis of this research used t-test. Research show that the influence of conceptual mathematical understanding of student with TSTS was higher than the influence ofconceptual mathematical understanding of student with conventional learning. Based on the result and working through of result, the conclusion of this research is TSTShave anaffects to the student’sconceptual mathematical understanding enhancement.

Keyword:two stay two stray, influence,conceptual mathematical understanding


Full Text:

PDF

References


Afritesya, F., dan Santoso, B. 2016. Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Metode JIGSAW dan Team Assisted Individualization (TAI) Terhadap Pemahaman Konsep Siswa. (jurnal) Diakses pada 28 November 2019.

Aji, D. S. 2011. Efektivitas Model Pembelajaran Tipe TSTS Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis (Studi pada Siswa Kelas VIII Semester ganjil SMP Negeri 10 Bandarlampung Tahun Pelajaran 2010/2011). Skripsi tidak diterbitkan, Bandarlampung: Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Lampung.

Agustiarti. 2011. Penerapan Model Cooperative Learning Tehnik Two Stay Two Stray Terhadap Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Matematika (pada Siswa Kelas V SDN 2 Tanjung Sari Kecamatan Natar Kabupaten Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2010/2011). (Skripsi). Bandar Lampung. Universitas Lampung.

Aunurrahman. 2010. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Cipta.

Depdiknas. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Cv. Eko Jaya.

________. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Firmansyah, M. 2010. Pengaruh Iringan Musik dalam Penyelesaian Soal Matematika terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 6 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2010/2011. Skripsi. Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Huda, M. 2011, Cooperatif Learning (Metode, Tehnik, Struktur, dan Model Terapan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kemdikbud. (2018). Hasil Ujian Nasional Berbasis Komputer (UNBK). Tersedia: https://www.kemdikbud.go.id(diakses pada 7 Agustus 2018).

OECD. (2016). PISA 2015 Result in Focus. New York: Columbia University.

Olyvia, S. 2018. Pengaruh Pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share (TPS) Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik. (Skripsi) Diakses pada 29 November 2019.

Pamungkas, D. P. Efektivitas Pembe-lajaran Kooperatif Think Pair Share Ditinjau dari Pemahaman Konsep Matematis Siswa (Studi pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 9 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017). Jurnal Pendidikan Ma-tematika Vol. 5, No. 3. Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana. 2013. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.