Efektivitas Pembelajaran Two Stay Two Stray Ditinjau dari Pemahaman Konsep Matematis Siswa

M. Alkias Gifary Awabi, Sri Hastuti Noer, Pentatito Gunowibowo

Abstract


Abstract: The Effectiveness of Learning Two Stay Two Stray In Terms of Students' Understanding of Mathematical Concepts. This quasi-experimental study aimed to examine the effectiveness of cooperative learning models of two stay two stray type in terms of students’ understanding of mathematical concepts. The population of this study were all grade eight students of SMP Negeri 1 Pringsewu in even semester academic year of 2018/2019 as many as 151 students who were distributed into five classes. The research samples were students of VIII.4 as many as 32 students and VIII.5 as many as 29 students class which were selected by cluster random sampling technique. The design used was the randomized pretest-posttest control group design. The research data was collected by using essay test on the circle and obtained test data for students’ understanding of mathematical concepts. The data analysis was carried out by using the -test and proportion test. The results of this study showed that the cooperative learning model two stay two stray type was not effective in terms of students' understanding of mathematical concepts.

 

Keywords: cooperative, effectiveness, two stay two stray, understanding of mathematical concepts

Full Text:

PDF

References


Alfionita, Clara Dwi. 2014. Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray. Skripsi tidak diterbitkan. Bandarlampung: Universitas Lampung.

Anggraini, Della. 2016. Efektivitas Problem Based Learning (PBL) Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Skripsi tidak diterbitkan. Bandarlampung: Universitas Lampung.

Depdiknas. 2003. UU Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Ditjen Dikdasmen Depdiknas.

Harja, Media. 2011. Pemahaman Konsep dalam Pembelajaran Matematika dengan Pende-katan Konstruktivisme. (Online), (http://mediaharja. blogspot.com/2011/11/pemahaman-konsep.html), diakses 27 April 2019.

Mahardika, I Made. 2013. Efektivitas Model Pembelajaran Koperatif Tipe Two Stay Two

Stray Ditinjau dari Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Skripsi tidak diterbitkan. Bandarlampung: Universitas Lampung.

Nurhanurawati. 2011. Pembelajaran Kooperatif tipe STAD untuk Meningkatkan Aktivitas dan Motivasi Belajar Matematika Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan MIPA. Halaman 153-161. Bandarlampung: Jurusan PMIPA FKIP Universitas Lampung. (Online), (https://semnaspendmipa.files.wordpress.com/2012/02/prosiding-seminar- nasional-pendidikan- mipa-2011.pdf), diakses 27 Mei 2018.

Muzayyana, Ridha. 2018. Efektivitas Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repetition Ditinjau dari Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Skripsi tidak diterbitkan. Bandarlampung: Universitas Lampung.

Permendikbud No. 23 Tahun 2016 tentang Standar Penilaian Pendidikan Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Permendikbud No. 58 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/ Madrasah Tsanawiyah.

Pradhana, V. G. 2013. Perbedaan Model Pembelajaran Kooperatif Two Stay Two Stray (TSTS) dengan Group Investigation (GI) Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Kompetensi Menerapkan Dasar-Dasar Teknik Digital. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. (Online), Volume 2, Nomor 2, (http://jurnalmaha siswa.unesa.ac.id/index. php/ jurnal-pendidikan- teknik-elektro/article/download/3351/1894), diakses 27 Mei 2018.

Putri, Dini Arrum. 2017. Efektivitas Metode Discovery Learning Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa (Studi pada Siswa Kelas VIII Semester Genap SMP Negeri 9 BandarLampung Tahun Pelajaran 2016/2017). Skripsi tidak diterbitkan. Bandarlampung: Universitas Lampung.

Putri, Nindya Lukita Kusdiana. 2017. Efektivitas model pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Ditinjau dari Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Skripsi tidak diterbitkan. Bandar lampung: Universitas Lampung.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.