PENGARUH PENDEKATAN PROBLEM POSING TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA
Abstract
This quasi experimental research aims to find out the influence of problem posing approach towards student’s ability of mathematical communication which is obtain by problem posing into three cognitive activiiesy that are pre-solution posing, within solution posing and post solution posing. Population is students of eighth grade even semester of SMPN 1 Natar South Lampung in 2012/2013 as many as 391 students who distributed in twelve classes. The sample purposive sampling technique, that are VIII E and VIII H class. The design is the posttest-only control-group. Based on the results of hypothesis test, average of the student’s ability of mathematical communication in problem posing approach class is higher than average of students’ ability of mathematical communication in conventional learning class. Thus, problem posing approach influences student’s ability of mathematical communication of students SMPN 1 Natar South Lampung in 2012/2013.
Penelitian eksperimen semu ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pendekatan problem posing terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa yang diaplikasikan dalam 3 (tiga) aktivitas kognitif yaitu pre-solution posing, within solution posing dan post solution posing. Populasi adalah siswa kelas VIII semester genap SMP Negeri 1 Natar Lampung Selatan tahun pelajaran 2012/2013 sebanyak 391 yang terdistribusi dalam dua belas kelas. Pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling. Kelas yang terpilih sebagai sampel yaitu VIII E dan VIII H. Desain penelitian ini adalah posttest-only control-group design. Berdasarkan hasil pengujian hipotesis diperoleh bahwa rata-rata kemampuan komunikasi matematis siswa dengan pendekatan pembelajaran problem posing lebih besar daripada rata-rata kemampuan komunikasi matematis siswa dengan pembelajaran konvensional. Dengan demikian, pendekatan pembelajaran problem posing berpengaruh terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa SMP Negeri 1 Natar Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2012/2013.
Kata Kunci: kemampuan komunikasi matematis, pendekatan Problem Posing, pengaruh
Full Text:
PDFReferences
National Countil of Teachers of Mathtematics (NCTM).2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VGA: NCTM
Silver, E. A. 1994. On Mathematical Problem Posing. (Journal for The Learning of Mathematics, 14(1), 19-28). [Online]. Tersedia: http//www. jstor.org/. [20 Januari 2013]
Sudijono, Anas. 2008. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada
____________. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Wihatma, Ujang. 2004. Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SLTP Melalui Cooperative Learning Tipe (STAD). [Online]. Tersedia: http://pps.edu/org/ abstraktheis/abstrakmat/abstrak-04.html. [27 September 2012]
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexing by:
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.