Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ATM untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Beliefs Siswa

Ambar Pristia Rini, Sugeng Sutiarso, Syarifuddin Dahlan

Abstract


Development of Teaching Material Based Alqurun Teaching Model (ATM) to Improve Ability to Understand Mathematical Concept and Beliefs of Students. This study aimed to develop teaching materials based on ATM and test the effectiveness of teaching materials that improve the ability to understand mathematical concepts and beliefs of students. The research design of development follows Akker flow through preliminary stage and formative evaluation stage. The subject of this research is the seventh grade students of SMPN 1 Metro Lampung. The research data was obtained by the ability test of mathematical concept and student beliefs questionnaire. The result of the research is the ability of understanding mathematical concepts and beliefs of students eksperimen class is higher than control class. The conclusion of this research that the teaching materials meet the valid criteria and the development of teaching materials based on ATM effectively improve the ability of understanding mathematical concepts. However, the development of teaching materials based on ATMs is less effective to improve student beliefs.

Penelitian ini bertujuan mengembangkan bahan ajar berbasis ATM dan menguji efektivitas bahan ajar yang meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis dan beliefs siswa. Desain penelitian pengembangan mengikuti alur Akker melalui tahap preliminary dan tahap formative evaluation. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas 7 SMPN 1 Metro Lampung. Data penelitian diperoleh dengan tes kemampuan konsep matematika dan angket beliefs siswa. Hasil penelitian adalah kemampuan pemahaman konsep matematis dan belief siswa kelas eksperimen lebih tinggi dari pada kelas kontrol. Simpulan penelitian ini yaitu bahan ajar memenuhi kriteria valid dan pengembangan bahan ajar berbasis ATM efektif meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis. Namun, pengembangan bahan ajar berbasis ATM kurang efektif untuk meningkatkan beliefs siswa. pengembangan bahan ajar berbasis ATM kurang efektif untuk meningkatkan beliefs siswa.

Kata kunci: Alqurun Teaching Model (ATM), pemahaman konsep matematis, beliefs siswa.


Full Text:

PDF

References


Dede, Yuksel and Figen Uysal. 2016. Mathematics Anxiety and Beliefs of Turkish Pre-service Elementary Teacher. Eurasia Journal of Mathematics, Scien-ce & Technology Education. Vol.12(8).

Depdiknas. 2006. Kurikulum 2006: Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah Mata Pelajaran Matematika. Jakarta: Depdiknas.

Gradini, Ega. 2017. Efektivitas Penerapan Pembelajaran Mate-matika Qurani Dalam Pem-belajaran Himpunan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika. Stain Gajah Putih Takengon. Vol.1(1). Hal1-20.

Ilma Indra Putri, Ratu. 2013. Pengembangan Modul Evaluasi Pembelajaran Menggunakan Teori Belajar Konstruktivisme. Tersedia [Online] : eprints. unsri.ac.id/.../1 /FULL_PAPER _RATU_ILMA_UNSRI_SENDIMAT_2013.pdf. [1 Maret 2017].

Khoidah, Atika Nur. 2014. Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Penerapan Lasswel Comunication Model (PTK Pada Siswa Kelas VIII MTs Negeri 1 Surakarta Semester Genap Tahun 2013/2014). Artikel Publikasi Ilmiah. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Kusumam, Aliangga. 2016. Pengem-bangan Bahan Ajar Mata Pelajaran Dasar Dan Pengukuran Listrik Untuk Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Tekhnologi dan Kejuruan. Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia. Vol.23(1).

Majid, A. 2008. Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Rosdakarya.

Sutiarso, Sugeng. 2016. Model Pembelajaran AL-QURAN (ALQURAN Teaching Model). Prosiding Seminar Nasional Mathematics, Science & Edu-cation National Conference (MSENCo).

Tahir, Izah Mohd. 2009. Influence of Demographic Factors on Students Beliefs In Learning Mathematics. International Education Studies. University Of Darul Iman Malaysia. Vol.2(3).

Viholainen, Annti. 2014. Mathe-matics Student Teachers Epis-temological Beliefs About The Nature Of Mathematics And The Goals Of Mathematics Teaching And Learning In The Beginning Of Their Studies. Eurasia Journal of Mathe-matics, Science & Technology Education. Journal University of Eastern Finland, Finland. Vol.10(2).

Wahyuni, D. 2013. Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Beliefs Siswa Pada Pembelajaran Open-Ended Dan Konvensional. Jurnal Edu-cation. Jurnal Universitas Muhamadiyah Bengkulu. Vol.3(1).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.