Desain Didaktis Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel dalam Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa

Sapta Sapta Riski Febriana, Tina Yunarti, Suharsono S

Abstract


This research aimed to produce a didactic design of equations and linear inequality one variable through scientific approach to develop ability of mathematical communication of grade VII students of junior high school. This type of research is research and development that follows the steps of Borg and Gall which started from a preliminary study in the form of a need analysis, didactic design organizing, didactic design validation followed by revision, field trials followed by revision, and field test. The field test showed that didactical design which had been produced could be classified as useable by design expert judgment. The results of field trialindicated that ability of mathematical communication in good criterion, saw from the percentage of mastery learning which had been fulfilled.

Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan desain didaktis persamaan dan pertidaksamaan linear satu variabel melalui pendekatan saintifik dalam mengembangkan kemampuan komunikasi matematis siswa kelas VII SMP. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan yang mengikuti langkah-langkah Borg and Gall, yaitu diawali dari studi pendahuluan berupa analisis kebutuhan, penyusunan desain didaktis, validasi desain didaktis dilanjutkan revisi, ujicoba terbatas dilanjutkan revisi, dan uji lapangan dilanjutkan revisi. Hasil uji ahli menunjukkan bahwa desain didaktis yang dihasilkan layak. Hasil ujicoba lapangan menunjukkan bahwa kemampuan komunikasi matematis dalam kriteria baik dilihat persentase ketuntasan belajar telah terpenuhi.

Kata kunci : desain didaktis dan kemampuan komunikasi matematis.


Full Text:

PDF

References


Ansari, B.I. 2003. Menumbuh Kembangkan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematika Siswa SMU melalui Strategi Pikirkan-Talk-Write. Disertasi Doktor, Universitas Pendidikan Indonesia: Tidak Diterbitkan

Borg and Gall. 2003. Educational Research. USA: Pearson Education Inc.

Brousseau. 1997. Didactical Situation for Learning How to Graph functions. Dordrecht: Kluwer Academic Publisher.

Cai, J., Jakabcsin, M.S., & Lane, S. 1996. Assessing Students Mathematical Communication. Official Journal of Science and Mathematics.96(5).

Depdiknas. 2003. No. 20 Tentang Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Depdiknas. 2006. Permendiknas Nomor 23 Tahun 2006 tentang Standar Kompetensi Lulusan untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: BSNP.

Guerreiro, A. 2008. Communication in mathematics teaching and learning: Practices inprimary education. University of Algarve.

Kementerian, 2015. Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.

Mulyasa, E. 2014. Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

NCTM (National Council of Teachers of Mathematics). 2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston: Virginia.

Ontario Ministry of Education. 2010 The Capacity Building Series. Communication in the Mathematics Classroom.

Rosnawati, 2016.Guru Pembelajar, Modul Pelatihan Matematika SMA, Kelompok Kometensi B, Pedagogik, Teori Belajar, Profesional, Relasi, Fungsi, Persamaan dan Pertidaksamaan. Jakarta: Kemendikbud.

Ruthven, Kenneth, Laborde, Collette, Leach, John, Tiberghien, Andre.. 2009. Desain Tools in Didactical Research: Instrumenting The Epistemological and Cognitive Aspects of The Design of Teaching Sequences. Educational Research 38. 329.

Sani, Ridwan. 2014. Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta. PT. Bumi Aksara.

Suryadi,D. 2010. Didactical Design Research (DDR) dalam pengembangan Pembelajaran Matematika. Makalah Utama Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran MIPA UM Malang. Malang.

Suryadi, D. 2013. Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosda karya.

Widoyoko, E.P.S. 2009.Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Whitin, P. 2004.Promoting problem-posing exploration, Teaching Children Mathematics, 11 (4), 180-186.

Yunarti, T. 2014. Desain Didaktis Teori Peluang SMA. Jurnal Pendidikan MIPA. 15 (1).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.