PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS DAN BELIEF SISWA

Yuliana Yuliana, Haninda Bharata, Arnelis Djalil

Abstract


This quasi experimental research aimed to find out the influence of problem based learning model towards students mathematical communication skill and belief. The population of this research was all students of grade 8th in Junior High School 12 Bandar Lampung that were distributed into 12 classes. The samples of this research were students of VIII-G and VIII-I class which were chosen by purposive random sampling technique. This research used pretest-posttest control group design. The data of this research were obtained by test of mathematical communication skill and questionnaire of belief. Based on the result of this research, it was concluded that the implementation of problem based learning affects the students mathematical communication skill but it couldnt affects the students belief.

Penelitian eksperimen semu ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan komunikasi matematis dan belief siswa. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 12 Bandar Lampung yang terdistribusi dalam 12 kelas. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas VIII-G dan VIII-I yang dipilih dengan teknik purposive random sampling. Penelitian ini menggunakan pretest-posttest control group design. Data penelitian ini diperoleh melalui tes kemampuan komunikasi matematis dan angket belief. Berdasarkan hasil penelitian, diperoleh kesimpulan bahwa pembelajaran berbasis masalah berpengaruh terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa namun tidak berpengaruh pada belief siswa.

Kata kunci: belief, komunikasi matematis, pembelajaran berbasis masalah


Full Text:

PDF

References


Breiteig, Trygve. 2010. Beliefs and Attitudes in Mathematics Teaching and Learning. Estonia: Norges Forskningsrd University.

Depdiknas. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

________. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Direktorat Jenderal Perguruan Tinggi Depdiknas.

NCTM. 2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston VA: NCTM.

Mullis, I. V.S., Martin, M. O., Foy, P., dan Arora, A. 2012. Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2011 International Result in Mathematics. Boston: TIMSS and PIRLS International Study Center.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.