Pengembangan Model Latihan Dribbling Sepakbola
Sari
Problems in this study is still low level of skill dribbling students extracurricular football SMP Negeri 3 Pringsewu. The goal to be achieved on this research and development is to produce a model of soccer dribbling exercise model. This research uses Research & Development (R & D) method. Subjects in this study were junior high school students who followed extracurricular soccer. Product effectiveness test is based on the assessment of soccer experts, learning, and linguists. The value obtained is 75.8 which is stated quite valid and feasible to use. Based on the results of the development can be concluded: (1) The developed training model can be applied in the training process (2) This dribbling football training model can improve the ability of dribbling students, (3) As a contribution to the science of education, especially the field of football.
Masalah dalam penelitian ini adalah masih rendahnya tingkat keterampilan dribbling siswa ekstrakurikuler sepakbola SMP Negeri 3 Pringsewu. Tujuan yang ingin dicapai pada penelitian dan pengembangan ini adalah untuk menghasilkan produk model latihan dribbling sepakbola. Penelitian ini menggunakan metode Research & Development (R&D). Subyek dalam penelitian ini adalah siswa SMP yang mengikuti ekstrakulikuler sepakbola. Uji efektifitas produk yaitu berdasarkan penilaian ahli sepakbola, pembelajaran, dan ahli bahasa. Nilai yang didapatkan adalah 75,8 yang dinyatakan cukup valid dan layak untuk digunakan. Berdasarkan hasil pengembangan dapat disimpulkan : (1) Model latihan yang dikembangkan dapat diterapkan dalam proses latihan (2) Model latihan dribbling sepakbola ini dapat meningkatkan kemampuan dribbling siswa, (3) Sebagai sumbangan bagi ilmu pendidikan khususnya bidang sepakbola.
kata kunci : dribbling, model, latihan, sepakbola.
Teks Lengkap:
PDF (English)Referensi
Borg Walter R., and Gall M.D. 1983.Educational Research: An Introduction. New York: Longman Inc.
Carling, Christopher. Williams, A. Mark. & Reilly, Thomas. 2007. Handbook of Soccer Match Analysis “A
Systematic Approach to Improving Performance. New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Chapman, Stacey. Derse, Edward & Hansen, Jacqueline. 2012. Soccer
Coaching Manual. Los Angeles: LA84 Foundations.
Darmadi, Hamid. 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Djamal, M. 2015. Paradigma Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Gunawan, Imam. 2016. Metode Penelitian Kualitatif Teori & Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.
Greg, Gratz. 2009. Complete Conditioning for Soccer. United State: Human Kinetics.
Herwin. 2004. Bahan Pelatihan Pendidikan Jasmani Permainan Sepakbola. Yogyakarta: Depdiknas
Subagiyo. 2003. Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka.
Sucipto, dkk. 2000. Sepakbola. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.
Sukatamsi. 1985. Teknik Dasar BermainSepakbola. Surakarta: Tiga Serangkai.
Sukmadinata, Nana Syaodah. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Resdakarya.
Uzer Moh. dan Lilis. 1993. Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. PT. Remaja Rosdakarya: Bandung
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
##submission.copyrightStatement##