PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING
Abstract
This study aimed to improve the quality of the learning process and to find : 1) the procedure of learning design, 2) the procedures for the implementation of learning, 3) the assessment at the end of the learning activities.Results of this research are: 1) learning design begins with an analysis of the needs of active learning students to solve the problems;with aim the that students are able to describe the struggle of local leaders;the subject matter of local leaders struggle against the invaders;media, drawing, reading material from a variety of sources.2) the implementation of learning was done with the exploration phase: students in groups formulate a problem and exploring the ideas to answer the question.Elaboration phase: student collected the answers while preparing the conclusions.Confirmation stage: presentation and conclusions expressed other groups.3) assessment procedure conducted by pretest and posttest;evaluation instruments form essays and has been tested for validity and reliability (0,221%).
Penelitian ini bertujuan untuk memperbaiki mutu proses pembelajaran dan menemukan dengan tepat: 1) prosedur desain pembelajaran, 2) prosedur pelaksanaan pembelajaran, 3) asesmen pembelajaran.Hasil penelitian ini adalah: 1) desain pembelajaran diawali dengan analisis kebutuhan belajar aktif siswa untuk memecahkan masalah; tujuannya adalah siswa mampu mendeskripsikan perjuangan tokoh-tokoh daerah; materi pokok perjuangan tokoh daerah melawan penjajah; media, gambar,bahan bacaan dari berbagai sumber. 2) pelaksanaan pembelajaran dilakukan dengan tahap explorasi: siswa berkelompok merumuskan masalah dan curahan gagasan menjawab pertanyaan. Tahap elaborasi: siswa menggumpulkan jawaban sementara mempersiapkan kesimpulan. Tahap konfirmasi: presentasi menyampaikan kesimpulan dan ditanggapu kelompok lain. 3) prosedut asesmen dilakukan dengan pretast dan postest; instrumen evaluasi bentuk soal esai dan telah diuji validitas dan reabilitas (0,221%).
Kata kunci: aktivitas, hasil belajar, IPS, problem solving
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, Suharsimi, Suhadjono dan Supardi. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi aksara
Arsyad, Azhar. 2012. Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada. Jakarta
Gagne, Robert M. 2013. Kondisi Belajar Dan Teori Pembelajaran. Terjemahan. Munansir, Jakarta.
Gulo. 2012. Teori-teori Belajar. Bandung: Rineka Cipta.
Miarso, Yusufhadi, 2009, Menyemai Benih Teknologi Pendidikan, Malang. Kencana
Sudjana. 2012. Metode Penelitian Sosial. Bandung. Kencana.
Yudhi, Munandar. 2008. Strategi dan Metode Dalam Model Pembelajaran. Jakarta. Gaung Persada Press.
Refbacks
- There are currently no refbacks.