PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR TEMA TUGASKU SEHARI HARI MELALUI ANEKA SUMBER BELAJAR
Abstract
This research aimed to 1) analyze thematic learning plan design by using various sources to increase students achievement. 2) describe the thematic learning process with various learning sources. 3) analyze the thematics learning instrument from various sources. 4) increase students learning achievement by using various learning sources.sources cycle II used the sources (materials) and surrounding environment,cycle III used the method and the equipments to convey the message.The research result aimed to : 1) the design of RPP was designed by using thematic approach 2) students activity through learning process namely by writing the numbers and counting the result of multiply and division, reading the sentence by using correct pronunciation and intonation, answering the questions and telling daily experience, by using learning sources, 3) the instrumenht of grating evaluation by using essay form of items in medium.
Penelitian ini bertujuan untuk 1) menganalisis desain rencana pembelajaran tematik dengan aneka sumber untuk peningkatan prestasi belajar. 2) mendeskripsikan proses pembelajaran tematik dengan aneka sumber belajar. 3) menganalisis instrument belajar tematik aneka sumber 4) peningkatan prestasi belajar menggunakan aneka sumber belajar.Pendekatan penelitian ini adalah tindakan kelas dalam tiga siklus pada siswa kelas II. menggunakan 3 siklus, siklus I menggunakan pesan unik sebagai sumber belajar siklus II bahan (material) dan lingkungan sekitar. Hasil penelitian bertujuan untuk : 1) desain RPP dirancang dengan pendekatan tematik 2) aktivitas siswa dengan proses pembelajaran yaitu menuliskan angka dan menghitung hasil perkalian dan pembagian, membaca kalimat dengan lafal dan intonasi yang tepat, menjawab pertanyaan dan menceritakan pengalaman sehari-hari, menggunakan sumber belajar, 3) instrumen kisi-kisi evaluasi menggunakan soal essay tingkat kesukaran sedang
Kata kunci: aneka sumber belajar, prestasi belajar, sekolah dasar
Full Text:
PDFReferences
Chu, Hui-Chun, and Chun-Ming Hung. "Effects of the Digital Game-Development Approach on Elementary School Students' Learning Motivation, Problem Solving, and Learning Achievement." International Journal of Distance Education Technologies (IJDET) 13.1 (2015)
Dimyati dan Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran.Jakarta: Reineka Cipta.
Joyce, B., Weil, M., and Shower, B.1992. Models of Teaching. Massachusetts: Allyn and Bacon
Lemberger, Matthew E., et al. "Effects of the Student Success Skills Program on Executive Functioning Skills, Feelings of Connectedness, and Academic Achievement in a Predominantly Hispanic, Low?Income Middle School District."Journal of Counseling & Development 93.1 (2015)
Prastowo Andi,2011.Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta.: Diva Pers
Mikarsa Lestari Hera, 2009. Pendidikan Anak di SD. Jakarta: UT
Supardi. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Suyanto.2013. Menjadi Guru Profesional. Jakarta :Esensi.
Trianto, 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta : Bumi Aksa
Refbacks
- There are currently no refbacks.