PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF PELAJARAN TEKNIK KERJA BENGKEL BAGI SISWA SMK JURUSAN ELEKTRONIKA
Abstract
The aims of this study were to (1) describe the utilization of teaching materials, (2) produce interactive multimedia, (3) analyze the effectiveness of interactive multimedia, (4) analyze the efficiency of interactive multimedia products for workshop engineering subject learning, (5) analyze the attractiveness of interactive multimedia.This study used a research and development approach, carried in two vocational high schools. Results of this study are: (1) Teaching materials which were used in the form of modules and job sheets were not optimally implemented for students learning until the students completed their study, (2) The products of this development were in the form of interactive multimedia teaching materials applying electronics engineering drawings, (3) Interactive multimedia teaching materials were effectively used as a medium of learning, (4) Interactive multimedia products for workshop engineering subject learning were efficiently
Tujuan penelitian ini adalah (1) Mendeskripsikan pemanfaatan bahan ajar yang digunakan saat ini (2) Menghasilkan produk multimedia interaktif untuk pembelajaran mata pelajaran teknik kerja bengkel,(3) Menganalisis efektifitas produk multimedia interaktif, (4) Menganalisis efisiensi produk multimedia interaktif,(5) Menganalisis daya tarik produk multimedia interaktif. Kesimpulan: (1) Bahan ajar yang digunakan saat ini optimal dalam pembelajaran, (2) Hasil dari pengembangan ini adalah produk bahan ajar multimedia interaktif, (3) Bahan ajar multimedia interaktif efektif dengan nilai gain untuk aspek kognitif 0,62 dan aspek psikomotor adalah 0,54 dan aspek sikap adalah 0,52, (4) multimedia interaktif efisien sebagai media pembelajaran dibuktikan dengan nilai rasio efisiensi pembelajaran sebesar 1,07, (5) multimedia interaktif sangat menarik untuk digunakan sebagai sebagai media pembelajaran dibuktikan dengan rata-rata skor 3,33
Kata kunci : bahan ajar, multimedia interaktif, teknik kerja bengkel
Full Text:
PDFReferences
Anderson, Lorin W. dkk. 2001. A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing, A Revison of Blooms Taxonomy of Education Objectives.: Addison Wesley Logman. Inc. New York.
Degeng, I.N.S. 2000. Teori Belajar dan Strategi Pembelajaran. Surabaya: Citra Raya.
Mayer, Richard, E. 2009. Multimedia Learning Prinsipprinsip dan Aplikasi. Pustaka Pelajar : Yogyakarta.
Roblyer, M & Doering, A.H.2010. Integrating Educational Technology Into Teaching. Boston: Pearson.
Rusman, dkk. 2011. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Mengembangkan Profesionalitas Guru. PT Rajagrafindo Persada: Jakarta.
Sanjaya, Wina. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Predana Media Group.
Uno, Hamzah B. 2008. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Bumi Aksara: Jakarta.
Refbacks
- There are currently no refbacks.