EVALUASI PEMANFAATAN SUMBER BELAJAR BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI

Huda Firdaus, Herpratiwi Herpratiwi, Undang Rosidin

Abstract


The purpose of this study was to evaluate the use of ICT-based learning resources in (1) use of computer / laptop and LCD projector. (2) use of an interactive CD. (3) the use of a tape recorder. (4) the use of the Internet as a source of alternative information. (5) learning in the computer lab. (6) learning in the laboratory multistudy. Research-oriented evaluation approach goal (goal-oriented evaluation). Data was collected through observation and questionnaires. Data analysis using quantitative descriptive analysis. Results were obtained: 1) the teacher in learning to use a computer and LCD projector categorized enough; 2) teachers in the use of interactive CD learning enough categorized; 3) the use of tape recorders in learning categorized less; 4) the use of the Internet as a source of information categorized sufficient; 5) teachers in the use of computer labs categorized less; 6) teachers in exploiting the multi lab study categorized less.

Tujuan penelitian ini untuk mengevaluasi pemanfaatan sumber belajar berbasis TIK dalam (1) pemanfaatan komputer/laptop dan LCD projector. (2) pemanfaatan CD interaktif. (3) pemanfaatan tape recorder.(4) pemanfaatan internet sebagai sumber informasi alternatif. (5) pembelajaran di laboratorium komputer. (6) pembelajaran di laboratorium multi studi. Penelitian menggunakan pendekatan evaluasi berorientasi tujuan (goal oriented evaluation). Teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi dan angket. Analisis data menggunakan analisis deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian diperoleh: 1) Guru dalam pembelajaran menggunakan komputer dan LCD Projector dikategorikan cukup; 2) Guru dalam memanfaatkan CD interaktif dalam pembelajaran dikategorikan cukup; 3) Penggunaan tape recorder dalam pembelajaran dikategorikan kurang; 4) Pemanfaatan internet sebagai sumber informasi dikategorikan cukup; 5) Guru dalam memanfaatkan laboratorium komputer dikategorikan kurang; 6) Guru dalam memanfaatkan laboratorium multi studi dikategorikan kurang.

Kata kunci: evaluasi, sumber belajar, komunikasi, dan teknologi informasi.


Full Text:

PDF

References


Daryanto. 2005. Evaluasi pendidikan. Rineka Cipta. Jakarta.

Dick, W and Cerey, L. 2005. The Sistematic Design of Instructional. Allyn and Bacon, Boston.

Kauffman, Roger & Thomas, Susan.1980. Evaluation Without Fear. New View Points. New York.

Munir. 2001. Pengantar, Fasilitas Penggunaan Komputer. Direktorat Teknologi Informasi dan Komunikasi UPI. Bandung.

Nasution, 5. 2006. Kurikulum dan Pengajaran. Bina Aksara. Jakarta

Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran; Berorientasi Standar Proses Pendidikan.

Surya, Mohamad. 2007. Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Pustaka Bani Quraisy. Jakarta. Penerbit Kencana Prenada Media Group. Jakarta

Sudiyono, A. 2005. Pengantar Evaluasi Pendidikan. PT Raja Grafindo Persada. Jakarta.

Suharsimi. 2008. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara. Jakarta.

Suhartoyo, E. 2005. Pengalaman peningkatan mutu pendidikan melalui pengembangan budaya sekolah di SMAN 1 Kasihan Bantul. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Pengembangan Budaya Sekolah, tanggal 23 November 2005 di Universitas Negeri Yogyakarta.

Sukardi. 2009. Metodologi Penelitian Pendidikan. Bumi Aksara. Jakarta. Supriyanto, Aji. 2005. Pengantar Teknologi dan Informasi. Salemba Infotek. Jakarta.

Reigeluth. C.M. 1999. Instructional Design Theories and models. Volume 11. Lawrence Erlboum Associated, Publisher, Mahwah. New Jersey.

Riyana, 2006. Media Pembelajaran; Hakekat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Wacana Prima. Bandung.

Worthen & James R. Sanders. 1981. Education Evaluation: Altemative Approaches and Practical Guidelines. Longman. New York.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.