PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA IPA UNTUK KELAS IX

Subur Setiyo Widodo, Agus Suyatna, Herpratiwi Herpratiwi

Abstract


The purpose of this research are to: 1) develop instructional media of science Assisted Students Worksheet with audio-visual media for the students of ninth class of Junior High School, 2) analyze the characteristics development product, 3) analyze the effectiveness of the learning process by using this media.Population was all students in junior classes IX public and private schools in the district that there Sukoharjo which consists of 4 schools.The conclusion of this research is : 1) the development of instructional media of science of Students Worksheet for students of ninth class of Junior High School was validated by master media. 2) the characteristics of the media that was developed is a CD of interactive learning, audio features and video animation, 3) Students Worksheet in audio-visual media improve the students achievement the average score for post test is higher then the average score for pre test, that is equal to 1.67 % , and 4) Students Worksheet that has developed have attractive unsure with good criterion.

Tujuan penelitian ini adalah untuk: 1) mengembangkan media pembelajaran LKS IPA Berbantuan audio visual untuk siswa kelas IX SMP, 2) menganalisis karakteristik produk pengembangan, 3) menganalisis efektivitas proses pembelajaran dengan menggunakan media tersebut. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa SMP kelas IX sekolah negeri dan swasta yang ada di kecamatan Sukoharjo yang berjumlah 4 sekolah. Kesimpulan dari penelitian ini adalah: 1) pengembangan media pembelajaran LKS IPA untuk siswa kelas IX SMP divalidasi oleh ahli media 2) karakteristik media yang dikembangkan adalah CD pembelajaran interaktif, dilengkapi audio, dan video/animasi, 3) LKS berbantuan audio visual efektif untuk meningkatkan prestasi belajar siswa dengan nilai rata-rata post test lebih besar dibandingkan dengan nilai rata-rata pre test, yaitu sebesar 1,67% dan 4) LKS yang dikembangkan memiliki unsur kemenarikan dengan kriteria baik.

Kata kunci: audio visual, LKS, sistem reproduksi.


Full Text:

PDF

References


Anna Hasanah, 2008. Pengaruh Penggunaan Animasi Pada Pembelajaran Sistem Saraf Pada Manusia Terhadap Motivasi Belajar dan Penguasaan Konsep

Siswa SMA.Tesis, Universitas Negeri Malang

Arsyad, A, 2009,Media Pembelajaran, Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Darmojo, D. & Kaligis J. RE. 2001. Pendidikan IPA II. Jakarta: Dirjen Dikti Depdikbud.

Dhari. 2003. Metodologi Pembelajaran.Malang: Depdikbud.

Reigeluth, M., dan Alison A. Carr-Chellman, 1999. Instructional Design Theories and Models.

Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey. London.

Sanjaya W. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pembelajaran, Jakarta: Kencana Perdana Media Group.

Smaldino,Heinich, Molenda, Russel 2008. Instructional Media And Technologies For Learning, (9th edition), New York : Macmillan

Publishing Company.

Sukardi, 2009,Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Operasionalnya, Bumi Aksara, Jakarta.

Wahyuni, N. B., 2008. Teori Belajar Dan Pembelajaran,Ar-Ruzz Media GroupBelajar (http://file.upi.edu/Direktori)(12 Januari 2011


Refbacks

  • There are currently no refbacks.