PENINGKATAN KETERAMPILAN PROSES SAINS DAN PRESTASI BELAJAR ASAM BASA

Sri Aryani Wulandari, Dwi Yulianti, Tasviri Efkar

Abstract


This research aims to describe (1) lesson plan design; (2) learning process; (3) the appropriate evaluation systems (4) increasing of student’s scientific process skills; (5) increasing of acid base achievement through STAD type of cooperative in learning model. Conclusion of research are (1) lesson plan design was arranged on syntax: making group, delivering of purpose and motivating students, giving information, guiding study and group work, evaluating, giving quiz, and giving reward; (2) student activity achievement indicators at cycle III and teacher activity achieved at cycle II; (3) evaluation system was essay test by validity 0.630 (high), reliability of 0.71 (high), level difficulty (medium), and power discrimination (good); (4) student’s scientific process skills increase, 63,06% at cycle I , 72,91% at cycle II and 80,54 at cycle III; (5) student’s achievement increase 62,20% at cycle I, 73.7% at cycle II and 81,93 at cycle III.

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan (1) desain rencana pelaksanaan pembelajaran; (2) proses pembelajaran; (3) sistem evaluasi yang tepat; (4) peningkatkan keterampilan proses sains siswa; (5) peningkatan prestasi belajar materi Asam Basa dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD. Kesimpulan penelitian ini adalah (1) desain RPP disusun berdasarkan sintak: membentuk kelompok, menyampaikan tujuan dan memotivasi siswa, menyajikan informasi, membimbing kelompok bekerja dan belajar, evaluasi, memberi kuis, dan memberikan penghargaan; (2) aktivitas siswa mencapai indikator keberhasilan pada siklus III dan aktivitas guru mencapai indikator keberhasilan pada silus II (3) Sistem evaluasi dengan tes uraian dengan nilai validitas 0,637 (tinggi), reliabilitas 0,77 (tinggi), tingkat kesukaran (sedang), dan daya pembeda (baik); (4) keterampilan proses sains siswa meningkat, 63,06% pada siklus I, 72,91 pada siklus II dan 80,54% pada siklus III (5) prestasi belajar siswa meningkat, 62,20% pada siklus I, 73,7% pada siklus II dan 81,93% pada siklus III.

Kata kunci: kooperatif STAD, keterampilan proses sains, prestasi belajar


Full Text:

PDF

References


Gredler, M. E. 1986. Learning and Instruction: Theory into Practice. New York: Macmillan.

Herpratiwi. 2009. Teori Belajar dan Pembelajaran. Bandar Lampung : Universitas Lampung.

Kemmis, S. & MC. Taggart, R. 1989. The Action Research Planner. Third Edition Deakin University. Geelong, Victoria : Australia

Miarso, Y. 2005. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakart: Prenada Media

Slavin, Robert E. 1994. Educational Psychology, Theory and Practice. Boston: Allyn and Bacoon.

Smaldino E. Sharon. Lowther L, Deborah. Russell D, James. 2011. Instructional Technology and Media for Learning. Jakarta; Kencana.

Woolfolk, G. 2004. Educational Psychology. United States of America: Pearson Education, Inc


Refbacks

  • There are currently no refbacks.