PEMANFAATAN ALAT PERAGA MONTESSORI UNTUK PENINGKATAN MENGENAL KATA BAHASA INGGRIS
Abstract
This research aimed to: 1) describe lesson plan process recognition English words through Montessori media. The study was conducted in kindergarten children Bandar Lampung.Conclusion of research are: 1) lesson plan recognition English words through Montessori media was developed by following ASSURE design so that making lesson plan (RKH) with theme wild animals, farm animals, and thing in school environment, 2) lesson plan process in recognition English words through Montessori media usage shown that student of K 1A and K 1B was active, at first cycle there are 7 students which can recognize 5 words ( cub, dog, fox, fin, cat) in wild animals theme, at second cycle there are 11 students which can recognize 5 words (cow, hen, pig, ram, dog) in farm animals theme and third cycle there are 17 students which can get recognition 6 words (pen, bin, can, bag, pin, box) in thing in school environment theme.
Penelitian ini bertujuan: 1) mendeskripsikan proses pelaksanaan pembelajaran mengenal kata bahasa Inggris dengan menggunakan alat peraga Montessori.Penelitian dilakukan di Taman Kanak-Kanak Palm Kids Bandar Lampung.Kesimpulan penelitian adalah: 1) perencanaan pembelajaran mengenal kata bahasa Inggris dengan menggunakan alat peraga Montessori dikembangkan dengan mengikuti desain ASSURE sehingga menciptakan RKH dengan tema hewan buas (wild animal), hewan ternak (farm animal) dan benda-benda di sekolah, 2) proses pelaksanaan pembelajaran mengenal kata bahasa Inggris dengan menggunakan alat peraga Montessori, siswa aktif kelas K1A dan K1B pada siklus 1 terdapat 7 siswa yang dapat mengenal 5 kata (cub, dog, fox, fin, cat) yang tersedia dengan topik wild animal, siklus II terdapat 11 siswa yang dapat mengenal 5 kata (cow,hen,pig,ram,dog) yang tersedia dengan temafarm animal dan siklus III terdapat 17 siswa yang dapat mengenal 6 kata (pen,bin,can,bag,pin,box) yang tersedia dengan tema benda-benda di sekolah.
Kata kunci: alat peraga montessori, mengenal kata bahasa Inggris dan peningkatan
Full Text:
PDFReferences
Muharnis. 2007. Perkembangan Kemampuan Berbahasa Anak. Dinas Pendidikan
Sudono, Anggani. 2003. Sumber Belajar dan Alat Permainan untuk Pendidikan Usia Dini. Jakarta: Grasindo
Smaldino E. Sharon. Lowther L, Deborah. Russell D, James. 2011. Instruksional Technology and Media for Learning. Jakarta: Kencana.
___________. 2004. Montessori Curriculum Language. Bandarlampung: Palm Kids
Refbacks
- There are currently no refbacks.